کد خبر: 4273

تاریخ انتشار: 1390-11-12 - 20:16

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد
0
بازدیدها: 2 106

حراج ذخایر طلای کشور به چه قیمتی؟ مبادا بانک مرکزی در مسابقه با خودش دوم شود!

چکیده: در این شرایط فروش 150 تن طلا که معادل نیمی از ذخایر طلای کشوری مانند ایران می باشد، به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد؛ به ویژه آن که این ذخایر با قیمتی از چند ده تا چندصد هزار تومان زیر قیمت […]

چکیده:

در این شرایط فروش 150 تن طلا که معادل نیمی از ذخایر طلای کشوری مانند ایران می باشد، به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد؛ به ویژه آن که این ذخایر با قیمتی از چند ده تا چندصد هزار تومان زیر قیمت بازار به فروش رسیده است.

 

 

در حالی که تنها چهار روز طول کشید تا تاثیر مواضع مقامات دولتی بر بازار طلا وارز کمرنگ شود، کارشناسان نسبت به فرجام رویه نادرست بانک مرکزی در پیش فروش طلا و تعیین قیمت تک نرخی ارز هشدار می دهند.






به گزارش سرویس اقتصادی «بازتاب»؛ بانک مرکزی در یک سال گذشته بالغ بر 100 تن طلا به فروش رسانده و حدود 50 تن نیز برای شش ماه آینده در مرحله اول و دوم پیش فروش کرده است.



این در شرایطی است که ذخایر طلای هر کشور بسته به ابعاد و سیاست های اقتصادی آن کشور، میزان محدودی است. به طور مثال ذخایر طلای هند 640 تن و ذخایر طلای چین 1000 تن می باشد و مجموع ذخایر طلای حوزه یورو حدود 500 تن می باشد.







در این شرایط فروش 150 تن طلا که معادل نیمی از ذخایر طلای کشوری مانند ایران می باشد، به هیچ وجه منطقی به نظر نمی رسد؛ به ویژه آن که این ذخایر با قیمتی از چند ده تا چندصد هزار تومان زیر قیمت بازار به فروش رسیده است.



به نظر می رسد اشکال بزرگ روش بانک مرکزی آن است که استراتزی نادرستی برای مدیریت اقتصاد ایران انتخاب کرده است که ریشه این خطا در اطلاعات و مفروضات این بانک می باشد.



بانک مرکزی قیمت تک نرخی ارز را برای دلار 1226 تومان تعیین کرده است و بر پایه این قیمت است که قیمت طلا و سایر شاخص های مالی کشور را تعیین می کند. در حالی که به نظر نمی رسد این قیمت کارشناسی باشد و اصولا در شرایط کنونی که کشور با چالش های تحریم و تامین منابع ارزی مواجه است، راهکار تک نرخی با هر قیمتی درست نیست.



اگر بانک مرکزی برای ارزهای غیرضروری مانند ارز مسافری و یا واردات خودروهای لوکس و اشرافی دلار ارزان 1226 تومانی اختصاص بدهد و برای واردات ضروری مانند گندم، دارو و کالاهای اساسی نیز همین دلار را اختصاص دهد، اقتصاد کشور رو به چالش می رود. در این شرایط مهمترین تهدید بانک مرکزی، تداوم تقاضای بازار برای خرید و پیش خرید طلاست؛ به گونه ای که ذخایر بانک مرکزی توان تامین آن را نداشته باشد.



اگر قیمت بین المللی طلا را برای هر اونس حدود 1700 دلار در نظر بگیریم، قیمت هر کیلو طلا حدود 55000 دلار می شود و قیمت طلای هر سکه با احتساب عیار و ورزن سکه برابر با 410 دلار محاسبه می گردد. اکنون اگر قیمت دلار را با ارز تک نرخی 1226 تومان محاسبه کنیم، به قیمت 500 هزار تومان می رسیم. اما اگر قیمت ارز را قیمت بازار فعلی یعنی 1800 تومان در نظر بگیریم، قیمت هر سکه 730 هزار تومان می شود.



بنابراین با فرض قیمت 1226 تومان، بانک مرکزی با فروختن سکه به قیمت 600 هزار تومان در حال سود کردن است اما اگر قیمت ارز 1800 تومان باشد، بانک مرکزی در حال حراج ذخایر طلای کشور پایین تر از قیمت واقعی آن می باشد و طبیعی است بازار می تواند کل ذخایر را به راحتی ببلعد و سود بالایی کسب کند.



اگر نقدینگی موجود در کشور را بنابر آمار رسمی 400 هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم ، علامت غلط از سوی بانک مرکزی، این نقدینگی را به سوی خرید طلا می کشاند و حتی اگر بانک مرکزی تمام 100میلیارد دلار ذخایر ارزی کشور را تبدیل به طلا کند و در بازار بفروشد، قادر نیست حتی یک سوم از این نقدینگی را جذب کند و این موضوع به ورشکستگی بانک مرکزی و فروپاشی اقتصاد کشور می انجامد.



چرا که 100 میلیارد دلار معادل 250 میلیون سکه می باشد که با احتساب رقم فروش 600 هزار تومانی کنونی، تنها 150 هزار میلیارد تومان را می تواند جذب کند و اگر بازار احساس کند قیمت واقعی سکه حدود 800 هزار تومان تا یک میلیون است، به طور طبیعی این حجم از سرمایه به سوی بانک مرکزی برای خرید سکه سرازیر می شود و این بانک قادر به تامین نیاز بازار نخواهد بود.



بنابراین ضرورت تجدید نظر در سیاستهای بانک مرکزی به شدت احساس می شود و به نظر می رسد مسئولین اقتصادی فعلی کشور اعم از رییس بانک مرکزی و وزیر اقتصاد کفایت و تدبیر لازم برای مدیریت کلان اقتصاد ایران در شرایط حساس کنونی را ندارند

 

منبع: بازتاب امروز 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود