تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- جایزه کتاب سال و جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- تغییرنام معاونت امورمطبوعاتی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات
- اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال
- انتصاب دبیر شانزدهمین دوره «جایزه ادبی جلال آلاحمد»
- برگزاری نمایشگاه کتاب استانی با شیوه نوین
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی
- چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
- پرورش عالمان پاسخگوی نیازهای جامعه
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- ابلاغ اساسنامه «جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی»
- اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
- طب اسلامی عنوانی برگرفته از میراث روایی و یا اصطلاحی تازه
تاریخ انتشار: 1390-11-11 - 22:30
آیت الله جوادی آملی: شانس، گُتره و گزاف در دنیا و برزخ و قیامت وجود ندارد
چکیده: آیت الله جوادی آملی گفت: تصادف، شانس، گُتره و گزاف و مانند آن در دنیا، برزخ، قیامت و بهشت و جهنم وجود ندارد و هر چیزی سببی دارد چون نظام عالم، نظام علت و معلول است ولی در هر مکان و زمانی علتها […]
چکیده:
آیت الله جوادی آملی گفت: تصادف، شانس، گُتره و گزاف و مانند آن در دنیا، برزخ، قیامت و بهشت و جهنم وجود ندارد و هر چیزی سببی دارد چون نظام عالم، نظام علت و معلول است ولی در هر مکان و زمانی علتها متفاوت است.
آیت الله جوادی آملی امروز در جمع علما و روحانیون حوزه علمیه به ادامه تفسیر سوره مبارکه فرقان در مسجد اعظم قم پرداخت. این استاد تفسیر حوزه علمیه گفت: لفظ «مقیلا» در آیه 24 سوره مبارکه فرقان ناظر به زمان یا مکان قیلوله نیست. در برزخ ممکن است مسائلی مثل خواب و مانند آن وجود داشته باشد ولی در بهشت از این مسائل خبری نیست و ممکن است اشاره به استراحت و آسایش و مانند آن باشد زیرا در بهشت خورشید و ماه و روز و شبی نیست.
وی ادامه داد: برخی از متأخرین گفتهاند مرحوم علامه طباطبایی با استناد به روایت ضعیفی که در کافی آمده این آیه را در مورد برزخ دانسته است در حالی که سیدنا الاستاد در المیزان در بخش تفسیر، آیه را در مورد بهشت می داند و نامی از برزخ نمیبرد و سپس در بحث روایی، این روایت را نقل می کند که روایت، آیه را به برزخ تطبیق می دهد.
این استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به آیه شریفه «و قال الرسول یا رب إن قومی اتخذوا هذا القرآن مهجورا» گفت: مهجور در این آیه شریفه به معنی متروک نیست، چون این آیات در مکه نازل شده و عدهای که مسلمان بودند آن را حفظ و قرائت می کردند. به آن ایمان داشتند و قرآن را با جان می پذیرفتند ولی قوم آن حضرت آن را هذیان و سحر و شعبده نامیدند و این همان تعبیر ناروایی است که به پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم نسبت داده شد. [إن الرجل لیهجر]
آیت الله جوادی آملی خاطر نشان کرد: تصادف، شانس، گُتره و گزاف و مانند آن در دنیا و برزخ و قیامت و بهشت و جهنم وجود ندارد و هر چیزی سببی دارد چون نظام عالم، نظام علت و معلول است ولی در هر مکان و زمانی علتها متفاوت است.
آیت الله جوادی آملی گفت: در دنیا بر خلاف آخرت، غصب و سرقت راه دارد. بعضی از علم ها هم علم بی برکت است. طبق فرمایش امیر المؤمنین علیه السلام کسی که از غیر در اهل بیت علیهم السلام وارد خانه علم شود، سارق و دزد است. ممکن است کسی درس بخواند و تفسیر رازی هم بنویسد اما (سمی سارقا). علم هم غصب می شود. حتما این خطبه نهج البلاغه را ببینید. چون این علم غصبی برای غاصب نیست برکت هم ندارد.
وی ادامه داد: ولی در قیامت خبری از این غصب ها و سرقت ها نیست. در آن جا تعدی و گناه ممکن نیست. هر مُلک و مِلکی که در قیامت هست، حق است.
گفتنی است؛ با توجه به تأکید حضرت آیت الله جوادی آملی نسبت به مراجعه به خطبه 153 نهج البلاغه، این خطبه به همراه ترجمه استاد حسین انصاریان به خوانندگان تقدیم می شود:
وَ مِنْ خُطْبَة لَهُ عَلَیْهِ السَّلامُ
از خطبه هاى آن حضرت است در فضائل اهل بیت علیهم السلام
وَ ناظِرُ قَلْبِ اللَّبیبِ بِهِ یُبْصِرُ اَمَدَهُ، وَ یَعْرِفُ غَوْرَهُ وَ نَجْدَهُ.
قلب مرد خردمند را دیده اى است که با آن عاقبت کارش را مى بیند، و پستى و بلندى آن را مى شناسد.
داع دَعا، وَ راع رَعى، فَاسْتَجیبُوا لِلدّاعى، وَاتَّبِعُوا الرّاعِىَ.
دعوت کننده اى دعوت کرد، و نگهبانى نگهبانى نمود، پس دعوت کننده را پاسخ دهید، و نگهبان را پیروى کنید.
قَدْ خاضُوا بِحارَ الْفِتَنِ، وَ اَخَذُوا بِالْبِدَع ِ دُونَ السُّنَنِ، وَ اَرَزَ
گروهى به دریاى فتنه فرو رفتند، سنّتها را رها کردند و به بدعتها چنگ زدند، اهل ایمان کناره
الْمُؤْمِنُونَ، وَ نَطَقَ الضّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ. نَحْنُ الشِّعارُ وَالاَْصْحابُ،
گرفته و خاموش گشتند، و گمراهان تکذیب کننده گویا شدند. ما اهل بیت چون پیراهن تن پیامبر و یاران او،
وَالْخَزَنَةُ وَالاَْبْوابُ. وَ لا تُؤْتَى الْبُیُوتُ اِلاّ مِنْ اَبْوابِها، فَمَنْ اَتاها
و گنجینه هاى علم و ابواب رسالتیم. به خانه ها جز از طریق درها وارد نگردند، و هر که از
مِنْ غَیْرِ اَبْوابِها سُمِّىَ سارِقاً.
غیر درها وارد گردد دزدش نامند.
مِنْـها
از این خطبه است
فیهمْ کَرائِمُ الْقُرْآنِ، وَ هُمْ کُنُوزُ الرَّحْمنِ.
آیاتى که در قرآن بیانگر ارزشهاست در حق اهل بیت است، و آنان گنجینه هاى خداوند مهربانند،
اِنْ نَطَقُوا صَدَقُوا، وَ اِنْ صَمَتُوا لَمْ یُسْبَقُوا. فَلْیَصْدُقْ رائِدٌ اَهْلَهُ،
اگر سخن گویند به راستى گویند، و اگر خاموش باشند بر آنان پیشى نگیرند. خبرگزار باید به اهلش راست گوید
وَلْیُحْضِرْ عَقْلَهُ، وَلْیَکُنْ مِنْ اَبْناءِ الاْخِرَةِ، فَاِنَّهُ مِنْها قَدِمَ وَ اِلَیْها
و خردش را در تمام امور حاضر کند، و باید از فرزندان آخرت باشد، زیرا از آنجا آمده و به آنجا
یَنْقَلِبُ. فَالنّاظِرُ بِالْقَلْبِ الْعامِلُ بِالْبَصَرِ یَکُونُ مُبْتَدَأُ عَمَلِهِ اَنْ
بازگشت مى کند. آن که با دیده قلب بنگرد و با روشن بینى وارد عمل شود آغاز کارش باید این باشد که آیا
یَعْلَمَ اَعَمَلُهُ عَلَیْهِ اَمْ لَهُ؟ فَاِنْ کانَ لَهُ مَضى فیهِ، وَ اِنْ کانَ عَلَیْهِ وَقَفَ
عملى که انجام مى دهد به سود یا به زیان اوست؟ اگر به سود اوست انجام دهد، و اگر به زیان اوست
عَنْهُ. فَاِنَّ الْعامِلَ بِغَیرِ عِلْم کَالسّائِرِ عَلى غَیْرِ طَریق، فَلایَزیدُهُ بُعْدُهُ
ترک کند. زیرا آن که بدون بصیرت عمل کند چون کسى است که به بیراهه مى رود، هرچه
عَنِ الطَّریقِ الْواضِحِ اِلاّ بُعْداً مِنْ حاجَتِهِ. وَ الْعامِلُ بِالْعِلْمِ کَالسّائِرِ
از راه روشنش دورتر شود از مقصودش دورتر مى گردد. و عامل آگاه مانند رونده
عَلَى الطَّریقِ الْواضِحِ. فَلْیَنْظُرْ ناظِرٌ اَ سائِرٌ هُوَ اَمْ راجِعٌ ؟
در راه روشن است. پس هر کس باید بنگرد که آیا به پیش مى رود یا به عقب برمى گردد؟
وَاعْلَمْ اَنَّ لِکُلِّ ظاهِر باطِناً عَلى مِثالِهِ، فَما طابَ ظاهِرُهُ طابَ
آگاه باش که هر ظاهرى را باطنى مانند اوست، آنچه ظاهرش پاک باطنش نیز
باطِنُهُ، وَ ما خَبُثَ ظاهِرُهُ خَبُثَ باطِنُهُ. وَ قَدْ قالَ الرَّسُولُ الصّادِقُ
پاک است، و آنچه ظاهرش آلوده باطنش نیز آلوده است. رسول راستگو (صلّى اللّه علیه وآله)
صَلَّى اللّهُ عَلَیْهِ وَآلِهِ: «اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ الْعَبْدَ وَ یُبْغِضُ عَمَلَهُ، وَ یُحِبُّ
فرمود: «بى شک خداوند گاهى دوست دارد بنده را و دشمن دارد عملش را، و گاهى دوست دارد
الْعَمَـلَ وَ یُبْغِضُ بَدَنَـهُ.»
عمل را و دشمن دارد انجام دهنده اش را».
وَ اعْلَمْ اَنَّ لِکُلِّ عَمَل نَباتاً، وَ کُلُّ نَبات لا غِنى بِهِ عَنِ الْماءِ،
آگاه باش هر عملى را گیاهى است، و هیچ گیاهى را بى نیازى از آب نیست،
وَالْمِیاهُ مُخْتَلِفَةٌ: فَما طابَ سَقْیُهُ طابَ غَرْسُهُ وَ حَلَتْ ثَمَرَتُهُ،
و آبها گوناگون است: آنچه آبیاریش پاکیزه باشد نهالش پاکیزه و میوه اش شیرین است،
وَ ما خَبُثَ سَقْیُهُ خَبُثَ غَرْسُهُ وَ اَمَرَّتْ ثَمَرَتُهُ.
و آنچه آبیاریش آلوده باشد نهالش آلوده و میوه اش تلخ است.
منبع: خبرآنلاین
مطالب مشابه
- آیت الله جوادی آملی: اگر نماز شب را از دست دادید در روز آن را قضا کنید
- كتاب «معاد» نوشته محمدحسين قدردان قراملكي از سوي انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي منتشر شد
- آیت الله جوادی آملی:کسی که دائم به یاد خانه آخرت است گناه نمیکند
- آیتالله جوادی آملی: فلسفه در حوزه مهجور است/ تا فلسفه در حوزه زندانی است بسیاری از سؤالها بیجواب میماند
- جلد بیست و هفتم جلد تفسیر «تسنیم» منتشر شد