کد خبر: 4333

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اقتصاد
0
بازدیدها: 1 023

ارزش ریال در شرایط جدید یک ده هزارم ارزش قانونی شده!

چکیده: بر اساس تعریف قانونی، هر گرم طلای خالص معادل 92.545ریال می باشد. محاسبات فوق بیشتر شبیه مقالات تخیلی یا طنز است.در حالی که واقعیت فاجعه ای است که بر اثر سقوط مداوم ارزش واقعی ریال و قدرت […]

چکیده:

بر اساس تعریف قانونی، هر گرم طلای خالص معادل 92.545ریال می باشد. محاسبات فوق بیشتر شبیه مقالات تخیلی یا طنز است.در حالی که واقعیت فاجعه ای است که بر اثر سقوط مداوم ارزش واقعی ریال و قدرت اقتصادی آن اتفاق افتاده و می افتد.

 

 

بالاخره پس از کش وقوس ها و جنجال فراوان هفته های گذشته و بالا رفتن بی سابقه نرخ طلا و ارز و به تبع آن، سقوط ارزش پول ملی ایران، با اعلام افزایش نرخ سود بانکی و تک نرخی شدن ارز بر پایه برابری دلار با 12260 ریال، به نظر می رسد این غائله – دست کم در این فاز – به پایان خود نزدیک شده باشد. اما نکته ای که این روزها و بلکه سالیان متمادی است که مورد توجه قرار نمی گیرد، ارزش ذاتی واحد پول ایران، ریال، می باشد.



به گزارش خبرنگار اقتصادی «بازتاب»؛ اگرچه حدود 40 سال است در سیستم بین المللی بانکی نیز الزام به ایجاد پشتوانه برای پول قبل از خلق پول توسط بانک مرکزی منسوخ شده است و امروزه تقریبا هیچ یک از بانکهای مرکزی در دنیا خود را موظف به تامین پشتوانه پول از طلا، ارزهای خارجی و یا اشیاء قیمتی نمی کنند، اما منطق دار بودن پشتوانه پول از بین نرفته است و اگر بانک مرکزی کشوری بی رویه و بدون پشتوانه اقدام به خلق پول کند، نتیجه ای جز سقوط ارزش پول ملی آن کشور نخواهد داشت.


آرش رازانی، در مقاله ارسالی خود به بازتاب آورده است: به استناد ماده یک قانون پولی و بانکی کشور واحد پول ایران ریال است. ریال برابر صد دینار است. یک ریال برابر یکصد و هشت هزار و پنجاه و پنج ده میلیونیم ۰٫۰۱۰۸۰۵۵ گرم طلای خالص است. این ارزش ذاتی واحد پول ، که از طرفی یکی از مبناهای چاپ اسکناس واحد پول رایج بوده و از طرفی دیگر ارزش قانونی آن ازطریق پیش بینی و اعمال ساز و کار های مناسب اقتصادی می بایست از جانب دولت و بانک مرکزی مورد حفظ و حراست قرار گیرد، عملا نادیده گرفته شده و از بررسی ریاضی آن با نرخ های امروز ارز و طلا، موارد تعجب برانگیزی مشاهده می شود :

1. بر اساس این تعریف ، هر گرم طلای خالص معادل 92.545ریال می باشد. نرخ هر گرم طلای 24 عیار در حال حاضر چیزی حدود 943900ریال است که معادل 10199برابر ارزش قانونی ریال می باشد.

2. اگر برابری ارزش دلار باریال را بر اساس قیمت اونس طلا($1716.39) محاسبه کنیم ، قیمت برابری یک دلار آمریکا معادل 1.528 ریال می باشد.نرخ برابری تک نرخی اعلام شده از جانب بانک مرکزی 12260ریال است ِیعنی 8023.5برابر ارزش قانونی آن.







همان طور که مشاهده می شود، محاسبات فوق بیشتر شبیه مقالات تخیلی یا طنز است.در حالی که واقعیت فاجعه ای است که بر اثر سقوط مداوم ارزش واقعی ریال و قدرت اقتصادی آن اتفاق افتاده و می افتد.



حال باید پرسید که بانک مرکزی برای محاسبه قدرت پشتوانه طلای موجود درخزانه برای چاپ اسکناس، از چه محاسبه ای استفاده می نماید؟آیا وقت آن نرسیده است که با بازتعریف ارزش واحد پول ملی ، یک واحد پول واقعی و قابل تطبیق با شرایط روز اقتصاد خود داشته باشیم؟ از طرفی ، این سوال مهم را چه کسی پاسخگوست که برای حفظ و صیانت قدرت قانونی ریال دولت های فعلی و پیشین چه تدابیری اندیشیده اند؟ آیا حفظ اقتدار مالی کشور وظیفه حکومت ها نبوده و نیست؟



اگر در تمامی کشورهای توسعه یافته جهان ساختار بانک مرکزی این کشورها به گونه ای است که مستقیما تحت امر دولتها نیستند، به همین خاطر است که بانک مرکزی استقلال خود را حفظ کرده و برای جبران کسری بودجه دولتها اقدام به انتشار پول بدون پشتوانه نکند؛ کاری که در طول شش سال گذشته در ایران اتفاق افتاد و نقدینگی کشور از 60 هزار میلیارد تومان به رقم باورنکردنی 360هزار میلیارد تومان یعنی شش برابر افزایش یافت.

 

منبع: بازتاب امروز 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود