کد خبر: 4412

تاریخ انتشار: 1390-11-06 - 18:15

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / اخبار کتاب
0
بازدیدها: 2 140

سید مرتضی اسماعیلی طبا مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم :سرانه مطالعه کتاب قم کافی نیست

چکیده: با توجه به اینکه قم مرکز نشر علوم دینی در کشور و جهان اسلام است و بیش از هزار و 100 ناشر در این استان فعالیت می‌کنند و سالانه 10 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود سرانه مطالعه کتاب در این استان در […]

چکیده:

با توجه به اینکه قم مرکز نشر علوم دینی در کشور و جهان اسلام است و بیش از هزار و 100 ناشر در این استان فعالیت می‌کنند و سالانه 10 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود سرانه مطالعه کتاب در این استان در حد انتظار نیست.

 

با وجود فعالیت هزار و 100 ناشر تخصصی و عمومی کتاب و مراکز متعدد حوزوی و موسسات فرهنگی در قم، کافی نبودن سرانه مطالعه کتاب یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان فرهنگی این استان محسوب می‌شود.

به گزارش 19 دی، استان قم دومین مرکز نشر کتاب و اولین مرکز نشر کتاب‌های دینی در کشور محسوب می‌شود اما مسئولان فرهنگی این استان همچنان از کافی نبودن سرانه مطالعه کتاب در این استان نگران هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم که روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: با توجه به اینکه قم مرکز نشر علوم دینی در کشور و جهان اسلام است و بیش از هزار و 100 ناشر در این استان فعالیت می‌کنند و سالانه 10 هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود سرانه مطالعه کتاب در این استان در حد انتظار نیست.

سید مرتضی اسماعیلی طبا در عین حال گفت: اگر میزان مطالعه کتاب‌های درسی طلبه‌ها و دانش آموزان را محاسبه کنیم سرانه مطالعه کتاب در این استان کمی بیشتر می‌شود.



سرانه مطالعه کتاب در قم بیشتر از میانگین کشوری

وی سرانه مطالعه کتاب در کشور در سال 89 را حدود 17 دقیقه اعلام کرد و افزود: البته سرانه مطالعه کتاب در قم کمی بیشتر از متوسط کشوری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم افزود: با توجه به فرهنگی بودن نظام و انقلاب اسلامی، این میزان شاخص مطالعه در حد انتظار نیست.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب استان قم را فرصت مناسبی برای تشویق مردم به کتاب خوانی دانست و تاکید کرد: با اختصاص 450 میلیون تومان بن خرید کتاب برای این نمایشگاه، کتاب‌های این نمایشگاه با تخفیف 40 درصدی عرضه می‌شود.

انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان

وی همچنین از برگزاری جشنواره ناشران استان قم خبر داد و افزود: این جشنواره به منظور ایجاد رقابت در بین ناشران استان در زمینه صفحه‌آرایی و طراحی روی جلد و ... برگزار می‌شود تا در کنار توجه به محتوای کتاب به ظاهر آن نیز توجه شود.



اسماعیلی طبا با اشاره به انتخاب کتاب سال کودک و نوجوان در 23 بهمن ماه افزود: نمایشگاه کتاب تخصصی کودک نیز از 18 تا 24 بهمن ماه به صورت ملی در قم برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم اظهار داشت: جشنواره منطقه‌ای شعر فجر نیز با حضور استان‌های تهران، مرکزی، سمنان و به میزبانی قم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز 23 بهمن ماه برگزار می‌شود.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان از 29 بهمن تا سوم اسفندماه خبر داد و افزود: در قالب این نمایشگاه 600 میلیون تومان کتاب به مدارس استان قم اهدا می‌شود که 50 درصد هزینه این کتاب‌ها از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و مابقی توسط آموزش و پرورش تامین خواهد شد.

اسماعیلی طبا اظهار امیدواری کرد که مجموع این فعالیت‌ها به ارتقای سرانه مطالعه کتاب در استان قم منجر شود.

 

منبع: 19 دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود