کد خبر: 4387

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران تازه های کتاب و نشر / تازه های کتاب و نشر
0
بازدیدها: 1 259

انتشار کتاب اصول و شیوه‌های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی

چکیده: کتاب «اصول و شیوه‌های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی» از سری کتاب‌های «مهارت افزایی تبلیغی» در پنج فصل با هدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان منتشر […]

چکیده:

کتاب «اصول و شیوه‌های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی» از سری کتاب‌های «مهارت افزایی تبلیغی» در پنج فصل با هدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان منتشر شده است.


کتاب « اصول و شیوه های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی » از سری کتاب های «مهارت افزایی تبلیغی»، ویژه مبلغان باهدف پیشبرد اهداف دینی و تجهیز مبلغان و ارتقای سطح مهارت های تبلیغی آنان از سوی معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، این کتاب در پنج فصل به تبیین شناخت انواع حدیث، جعل و تحریف، شیوه های فهم حدیث، هشدار و تذکر و مآخد و منابع، پرداخته است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:«حدیث و سیره معصومان(علیه السلام)‌، شارح قرآن کریم و هردو پایه و مایه دانش های دینی و معیار ارزیابی مسائل علوم هستند که گذر زمان و پیشرفت علوم بر تعامل و ارتباط آنها می افزاید.
اهل وعظ و تبلیغ که مخاطبان اصلی این اثر به شمار می روند، بیش از هر کس به نصوص دینی به عنوان سرمایه سخن، نیازمند هستند.
فقه الحدیث اجتهادی و تخصصی در گرو آشنایی با تمامی دانش های علوم انسانی و دروس حوزوی است، به ویژه دانش هایی چون رجال، درایه، فقه الحدیث، مصطلح الحدیث، غریب الحدیث که به جهت حدیث شناسی کامل شکل گرفته اند.
البته روشن است که مبلغان با وظایف فراوان، فرصت کافی ندارند تا کتاب های فراوان و گسترده دانش های پیش گفته را به دقت مطالعه و بررسی کنند.
هدف این اثر بررسی اصول و شیوه های استفاده از احادیث و شناسایی آن دسته کتاب های حدیثی است که بیشتر به کار تبلیغ می آید».

در بخش دیگری از این کتاب با عنوان«نقش زمان و مکان» در بیان احادیث می خوانیم«ترجمه و برداشت از احادیث،‌نوعی اجتهاد است.
همانگونه که توجه به نقش زمان و مکان، در استنباط های فقهی اثر دارد، تمامی مهارت های فقهی مانند علم اصول، زبان شناسی و توجه به عنصر زمان و مکان، در درست معنا کردن حدیث اثر گذار است.
برای نمون ایجاد روشنایی و نور در مساجد و مشاهد، مطلوب است. روزگاری نوربخشی با شمع بود و نذر شمع، صحیح و ثواب بود، ولی امروزه چنین نیست و از خرافات شده است. این موضوع به جهت توجه نکردن به همین نکته است.
اگر مبلغان گفته بودند که مطلوبیت شمع ویژه دورانی است که برق نبود، این همه با خرافات شمعی، کثیف کردن محیط و اسراف رو‌به‌رو نمی شدیم».

گفتنی است، روانشناسی و مهارت های رفتاری غیر مستقیم، شیوه های معاشرت مبلغ با کودکان و نوجوانان،‌ شیوه های تبلیغ در احادیث، روش ها و گرایش های تفسیری قرآن کریم، معرفی تفاسیر و سطح بندی آن، مهارت های برنامه ریزی، شیوه ها و فنون تبیین احادیث برای کودکان و نوجوانان، شیوه اردوداری و شیوه های تبلیغ در قرآن کریم، عنوان دیگر کتاب های این مجموعه ده جلدی است.

کتاب« اصول و شیوه های استفاده از احادیث و معرفی منابع حدیثی »،‌ که از سوی«علی مختاری»گردآوری شده است، در شمارگان 5000 نسخه، به همت معاونت فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، در پاییز 1390 برای دومین بار، منتشر شده است.

منبع: رسا

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود