کد خبر: 4562

تاریخ انتشار: 1390-10-21 - 15:16

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی / بایسته های فرهنگ
0
بازدیدها: 1 110

آیت الله مکارم شیرازی: برخی دم از وحدت می‌زنند اما خلاف آن عمل می‌کنند

چکیده: گویی برخی در دفتر یادداشت خود به جز نمره صفر و بیست عدد دیگری را نمی‌شناسند؛ اگر نگاه ما به وحدت این رویه باشد هرگز این نگاه ما را به وحدت نمی‌‌رساند.   یکی از مراجع تقلید قم وحدت را از […]

چکیده:

گویی برخی در دفتر یادداشت خود به جز نمره صفر و بیست عدد دیگری را نمی‌شناسند؛ اگر نگاه ما به وحدت این رویه باشد هرگز این نگاه ما را به وحدت نمی‌‌رساند.

 

یکی از مراجع تقلید قم وحدت را از نیازهای ضروری جامعه عنوان کرد و از برخورد تفرقه افكنانه برخي انتقاد كرد

آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: در شرایطی که دشمنان عربده می‌کشند و ما را تهدید به نابودی می‌کنند باید همه را گرد اصول جمع کنیم و با هم وحدت داشته باشیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه برخی دم از وحدت می‌زنند اما خلاف آن عمل می‌کنند اظهار داشت: با توجه به وجود سلیقه‌های مختلف در کشور، وحدت به این آسانی‌ها شکل نمی‌گیرد؛ زیرا گویی برخی در دفتر یادداشت خود به جز نمره صفر و بیست عدد دیگری را نمی‌شناسند؛ اگر نگاه ما به وحدت این رویه باشد هرگز این نگاه ما را به وحدت نمی‌‌رساند.

وی تاکید کرد: اگر فردی لغزشهایی داشته است اما در اصول همراه ماست نباید لغزش‌هایش بزرگ شود و بگوئیم یا نمره 20 بگیرد و یا صفر.
این مرجع تقلید اضافه کرد: البته وحدت به معنای این نیست که اختلاف سلیقه‌ها را کنار بگذاریم؛ اختلاف سلیقه و لغزش‌های کوچک مانع وحدت نیست و با دو نمره صفر و 20 به وحدت نمی‌رسیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: همه کسانی که به نظام و رهبری، اسلام و قرآن و مکتب اهل بیت(ع) و قانون اساسی پایبند هستند و مرجعیت را به عنوان پناهگاهی برای حل مشکلات می‌دانند می‌توانیم با آنان وحدت داشته باشیم.
وی در ادامه سخنانش با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در روز 19 دی‌ماه گفت: همان طور که ایشان فرمودند مردم قم هم پیشتاز در شهادت و هم پیشتاز در شهامت بوده‌اند و باید تا آخر هم مردم قم در خط مقدم باشند.

استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دهه آخر صفر و تبلیغ در این ایام به مبلغان توصیه کرد: عزاداری بسیار خوب است اما کافی نیست و باید در این دهه مبلغان به بیان اهداف قیام عاشورا و وظیفه ما در تبیین این اهداف و الگوگیری از آن اشاره کنند.

وی بیان احکام و مسایل شرعی را از دیگر وظایف مبلغان دانست و تصریح کرد: برخی از مردم به علت ناآگاهی از احکام گاهی 50 سال نماز اشتباه می‌خوانند؛ مبلغان باید احکام را بیان کنند و مطمئنا هم با استقبال مردم روبرو می شود.

این مرجع تقلید بالابردن ارتقاء پایه‌های اعتقادی مردم را از دیگر وظایف مبلغان دانست و بیان داشت: اگر پایه اعتقادی مردم محکم شود سایر مسایل اجتماعی نیز حل خواهد شد؛ مردم باید بدانند هر عمل کوچک و بزرگی که انجام می دهند در نزد خداوند ثبت و ضبط می شود و آثار دنیوی و اخروی دارد.

منبع: 19دی

 

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به وجود برخی اختلاف سلیقه‌ها میان جریان های سیاسی خواستار وحدت هر چه بیشتر آنان شد و راه‌کار پیشنهای خود را در این خصوص ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید، امروز در آغاز درس خارج فقه خود که با حضور صدها تن از طلاب و فضلای حوزه علمیه در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به نزدیک شدن نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر حفظ وحدت تاکید کرد.

وی با بیان این که دشمنان برای خدشه‌دار کردن وحدت میان مردم ایران اسلامی نقشه‌های زیادی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، اظهار کرد: متاسفانه همه دم از وحدت می‌زنند؛ ولی در عمل به اختلافات دامن می‌زنند که این روند به صلاح کشور و نظام نیست و باید روش عملی درستی را در پیش گرفت.

این مرجع تقلید تصریح کرد: امروز دشمن شمشیر را از رو بسته و قصد نابودی ملت ما را دارد در چنین شرایطی بدون وحدت به جایی نمی‌رسیم.

وی شیوه‌های وحدت را مختلف برشمرد و تاکید کرد: با توجه به وجود سلیقه‌های مختلف در کشور، وحدت به این آسانی‌ها شکل نمی‌گیرد؛ زیرا گویی برخی در دفتر یادداشت خود به جز نمره صفر و بیست عدد دیگری را نمی‌شناسند؛ اگر نگاه ما به وحدت این رویه باشد هرگز این نگاه ما را به وحدت نمی‌‌رساند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، امتیازات افراد را نسبت به رفتار و عملکردشان متفاوت دانست و با ذکر حدیثی گفت: امیرمومنان علی علیه السلام از همه آگاه تر به این مسائل است، ایشان می‌فرمایند نباید مسائل جزئی را بزرگ‌ کنیم، یعنی اگر کسی لغزشی داشت نباید به بزرگ‌نمایی آن دست بزنیم؛ زیرا با این نگاه هرگز به وحدت نمی‌‌رسیم.

وی یادآور شد: برخی چنین تفکری دارند که یا همه یا هیچ چیز، این نوع تفکر، تفکر اشتباهی است. زیرا اختلاف سلیقه هرگز نباید مانع رسیدن به وحدت شود، پایبندی به اصالت‌ها و اصول ثابت می‌تواند انسان را به وحدت نزدیک تر کند.

این مرجع تقلید تاکید کرد: کاری کنیم که متحد و متفق در برابر دشمن بایستیم، روش وحدت همین است، این گونه نیست که من تابع شما و شما هم تابع من باشید، اخلاق و سلیقه‌ها نسبت به مسائل متفاوت است، همه به رهبری، نظام، اسلام و قرآن علاقمند هستیم؛ از این‌رو می‌توانیم با این اصول به وحدت کامل برسیم.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: متاسفانه مفاسد اخلاقی هر روز در حال افزایش است، ماهواره‌ها و رسانه‌های آلوده و ننگین دشمن برای انحراف جوانان ما در حال تلاش هستند و می‌خواهند ارزش‌های اسلامی را از جوانان ما بگیرند.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی گفت: باید برای مبارزه با این مفاسد بیشتر تلاش کرد، اگر به دنبال زندگی آرامش بخش هستیم باید با مفاسد اخلاقی مبارزه کنیم. همه باید به مسائل اخلاقی توجه کنند و این مختص به گروه یا فردی خاصی نیست همه مسؤولند.

منبع: رسا 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود