کد خبر: 4932

تاریخ انتشار: 1390-09-25 - 16:48

نسخه چاپی | دسته بندی: اخبار ومسائل کتاب / یادداشت مدیرمسئول
0
بازدیدها: 1 274

نقد مصوبه مجلس در مورد الزام شهرداری‌ها ‌به اجاره دادن مکان‌های مناسب برای عرضه کالاهای ایرانی

 چکیده:  سوال اساسی در این زمینه،آیا کتاب جزء نیازها وکالاهای اساسی نیست تا در طرح جایگاهی داشته باشد؟     مصوبه اخیر مجلس در مورد طرح بهبود کسب و کار والزام شهرداری ها به واگذاری و تامین مکان لازم […]

 چکیده:

 سوال اساسی در این زمینه،آیا کتاب جزء نیازها وکالاهای اساسی نیست تا در طرح جایگاهی داشته باشد؟

 

 

مصوبه اخیر مجلس در مورد طرح بهبود کسب و کار والزام شهرداری ها به واگذاری و تامین مکان لازم تولیدکنندگان، از کارهای مناسب است.این کار به دلیل حمایت از تولید کنندگان کوچک داخلی ارزشمند تر است.
اما سوالی اساسی از نمایندگان محترم مجلس، کمیسیون فرهنگی، خصوصا روسای محترم مجلس واین کمیسیون آقایان دکتر لاریجانی و حدادعادل که هردو ازچهره های فرهنگی و علاقه مند به کتاب اند،همچنین وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی این است که آیا کتاب به عنوان یک کالای داخلی هم محسوب نمی شد تا در این طرح جایگاه مناسب خود را بیابد.کتاب به همین اندازه که کالایی تولیدی است بایسته توجه بود،با قطع نظر از این که اغلب کالاها تامین کننده نیاز مادی مصرف کنندگان آن است،در حالی که کتاب کالایی فرهنگی و تامین نیاز معنوی مصرف کنندگان و مخاطبان آن است.
شاهد این که این بی توجهی رخ داده این که هیچ اشاره ای نشده و عدم پیش بینی حضور وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی در تنظیم آیین نامه اجرایی آن از قرائن دیگر این غفلت مهم است.
انتظار این بود که با اختصاص جایگاهی ویژه در این طرح، به مشکلات عرضه و ویترین کتاب که مشکل اصلی پخش وتوزیع کتاب است،زمینه این مشکل برطرف می شد.
تا کتاب ویترین وامکان عرضه به تناسب عناوین کتاب هایی که در بازار موجود است وهرماه 2000 عنوان جدید به آن افزوده می شود را،نداشته باشد،هیچ (هیچ یعنی هیچ) راه حل دیگری برای حل مشکل دسترسی مخاطبان به کتاب فراهم نخواهد شد.
تعداد کتابفروشی های رسمی در کشور حدود 2000 باب و در حالی که ناشران وتولید کنندگان کتاب بالغ بر9000ناشر هستند. حتی اگر تعداد کتابفروشی ها به تعداد 9000 باب با مساحت کتابفروشی های فعلی نیز برسد،بازهم نمی توان انتظار حل مشکل را داشت.
مشکل دسترسی کتاب در گام اول فقط و فقط با ایجاد فروشگاه هایی بزرگ از کتاب خواهد بود که چند ده هزار عنوان کتاب را با توجه به عناوین موجود کتاب در بازار را داشته باشد. عناوین موجود در بازار حداقل 150000 عنوان کتاب است.
باید این کار با ایجاد این فروشگاه ها در کلان شهرها آغاز وبه سایر شهرها گسترش یابد.
راه حل ووظیفه اولیه برای مکان آن همچنان که در طرح مجلس آمده، متوجه شهرداری هاست تا فضای کافی در اختیار کسانی که آمادگی انجام آن را دارند،بگذارند.باحمایت وزارت ارشاد وکمک های سامانه بانکی بدون تردید ناشران وتشکل های نشر آماده اجرا و تحقق آن خواهند بود.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود