تازه های کتاب
تازه های انتشارات کتاب ناب
بایسته های فرهنگ
سازمان های فرهنگی
- مصوبات جلسه 659 هیات انتخاب و خرید کتاب
- جایزه کتاب سال و جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- تغییرنام معاونت امورمطبوعاتی به معاونت امور رسانهای و تبلیغات
- اعضای هیئت علمی جایزه کتاب سال
- انتصاب دبیر شانزدهمین دوره «جایزه ادبی جلال آلاحمد»
- برگزاری نمایشگاه کتاب استانی با شیوه نوین
مسائل نظری
حوزه علمیه
دانشگاه
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- گزارشی از حضور استاد احمد مبلغی در مجمع جهانی فقه اسلامی
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ظرفیتها و چالشهای استفاده از فقه در تقنین
- حجاب امری اجتماعی، با امکان قانونگذاری
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- کسانی که در اصول تابع دیگران باشند، نباید خود را مجتهد بدانند
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- فراخوان بیست و ششمین همایش کتاب سال حوزه
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- دومین نمایشگاه تخصصی پژوهشهای فقهی
- چالش تلقی سیاسی از علوم انسانی اسلامی
- بازسازی منابع تاریخی مفقود شیعه
- رتبهبندی علمی دانشگاهها، پژوهشگاهها و مؤسسات آموزش عالی وابسته به حوزه علمیه قم
- انتصاب ریاست نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاهها
- ۱۳ دانشگاه ایرانی در جمع هزار دانشگاه برتر دنیا
- ضرورت پردازش دادههای علمی و کتابخانهای
- دکتر محسن جوادی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد
- کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی با تکیه بر اندیشه های آیت الله جوادی آملی
علمی آموزشی
علمی پژوهشی
هنر
- فقهی که بخواهد نظریهپرداز باشد، در بستر درسهای تخصصی و پژوهشهای آزاد شکل میگیرد
- ضرورت پرداختن به مکتب فقهی و اصولی امام خمینی (ره)
- قطب فرهنگی اسلام «عقل» است
- مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور انتخاب شد
- جامعه الزهراء س یادگاری پربرکت از حضرت امام ره
- تغییر و تحول در نظام آموزشی حوزههای علمیه
- پرورش عالمان پاسخگوی نیازهای جامعه
- جایگاه علم اصول در تولید علوم انسانی اسلامی/ امیر رضازاده
- حوزه و پدیدههای نوظهور مجازی؛ متاورس
- حوزه از مکتب اصولی امام خمینی آگاهی لازم را ندارد
- مبادا فقه معاصر ما همان نتیجهای را پیدا کند که فقه معاصر اهلسنت پیدا کرد
- انتشار کتابهای فقهی درباره مسائل روز
- ابلاغ اساسنامه «جایزه زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی»
- اگر وجه مردمی حکمرانی مغفول بماند کار به سامان نمیرسد
اخبار و مسائل کتاب
نقد و معرفی کتاب
- برگزیدگان همایش بیست و پنجم کتاب سال حوزه
- صدور پروانه فعالیت کتابفروشان
- مصوبات جلسات 645 تا 647 هیات انتخاب و خرید کتاب
- علیرضا مختارپور، رئیس کتابخانه ملی و مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شد
- بررسی برگزاری نمایشگاه حضوری 1401
- مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و اعضای هیئت علمی چهاردهمین دوره جایزه جایزه ادبی جلال آلاحمد منصوب شدند
- انتصاب مدیر کل تازه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی
اقتصاد
اجتماعی
- باید امید آفرینی کنیم
- طرح اصلاح قیمت بنزین می توانست بهتر از این اجرا شود
- خواستار استمرار معافیت مالیاتی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه هستیم
- در عرصه جنگ اقتصادی، به طور قاطع دشمن را عقب می زنیم
- دولت خسته نیست
- فعالیت 11 هزار و ۹۰۰ رسانه دارای مجوز در کشور
- افرادی که نفوذ پیدا می کنند داغترین شعارهای حاکمیتی را میدهند
- ادله فقهی الزام حاکمیت به حجاب
- ثبتنام بیمه درمان تکمیلی اصحاب فرهنگ، هنر، رسانه
- مسئله اجازه همسر، نیازمند بحث فقاهتی است
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترجوادی
- بیانیه تشکر و قدردانی بیش از چهل نفر از علما وفضلای حوزه علمیه خطاب به اقای دکترصالحی
- نگاهی به اندیشه آیت الله هاشمی رفسنجانی ره
- طب اسلامی عنوانی برگرفته از میراث روایی و یا اصطلاحی تازه
تاریخ انتشار: 1390-05-05 - 00:10
شناخت، ایمان و باور عاملان به هدف و راه، شرط توفیق هر حرکت اجتماعی
برای توضیح این مطلب به کمک داستان معروفی که در مورد بهمنیار و بوعلی است، این مسئله مهم را بیان می کنم. بوعلي سينا در حواس و فکرش قويتر از حد معمول بود چون آدم خارق العادهاي بود . چشمش از ديگران […]
بوعلی ميگفت اين حرف هاچيست ؟تو نميفهمي .
بهمنيار ميگفت : خير ، مطلب از همين قرار است .
بوعلي خواست عملا به او نشان بدهد . در يک زمستاني که با يکديگر در مسافرت بودند و برف زيادي آمده بود ، مقارن طلوع صبح که مؤذن اذان ميگفت ، بوعلي بيدار بود ، بهمنيار را صدا کرد : بهمنيار !
بله !
بلند شو .
چه کار داري ؟
خيلي تشنه ام ، اين کاسه را از آن کوزه آب کن بده که من رفع تشنگي کنم .
در آن زمان وسائلي مثل بخاري و شوفاژ که نبوده . رفته بود يک ساعت زير لحاف ، در آن هواي سرد خودش را گرم کرده بود . حالا از اين بستر گرم چه جور بيرون بيايد . شروع کرد استدلال کردن که استاد ! خودتان طبيب هستيد ، از همه بهتر ميدانيد ، معده وقتي که در حال التهاب باشد اگر انسان آب سرد بخورد ، يک مرتبه سرد ميشود ، ممکن است مريض بشويد ، خداي ناخواسته ناراحت بشويد .
گفت من طبيبم تو شاگرد مني ، من تشنهام براي من آب بياور .
باز شروع کرد به استدلال کردن و بهانه آوردن که آخر صحيح نيست ، درست است که شما استاد هستيد ولي من خير شما را ميخواهم . اگر من خير شما را رعايت کنم بهتر از اين است که امر شما را اطاعت کنم . شروع کرد از اين نصيحت ها کردن .
همين که بوعلي خوب به خودش ثابت کرد که او بلند شو نيست ، گفت من تشنه نيستم ، خواستم تو را امتحان بکنم . يادت هست که به من ميگفتي چرا ادعاي پيغمبري نميکني ، مردم ميپذيرند ؟ من اگر ادعاي پيغمبري بکنم ، تو که شاگرد مني و چندين سال پيش من درس خواندهاي حاضر نيستي امر مرا اطاعت کني ، خودم دارم به تو ميگويم بلند شو براي من آب بياور ، هزار دليل براي من ميآوري عليه حرف من ، آن بابا بعد از چهار صد سال که از وفات پيغمبر گذشته ، بستر گرم خودش را رها کرده رفته بالاي مأذنه به آن بلندي ، براي اينکه اين ندا را به عالم برساند که: اشهد ان محمدا رسول الله. او پيغمبر است نه من که بوعلي سينا هستم . وقتي که پيامي آن هم پيام الهي بخواهد به دل ها برسد و دل ها را تحت نفوذ و تسخير خودش در بياورد ، جامعهها را به حرکت در بياورد ، آن هم نه تنها حرکتي در مسير منافع و حقوق ، بلکه بخواهد انسانها را تائب کند ، اشک ها را بريزد که وقتي آيات قرآنش خوانده ميشود سيل اشکها جاري بشود : يخرون للاذقان سجدا . . .(سوره اسري ، آيه 107) و يخرون للاذقان يبکون (سوره اسري ، آيه 109) که بيفتند روي زمين و بگريند ، اين ، کار آساني نيست ، بسيار دشوار و مشکل است .
لازمه آن رساندن پیام الهی است.آن هم به صورتی که بیش از انچه در استدلال عقلی نصیب شخص می شود،به طوری که به دل او بنشیند.یعنی بلاغ مبین باشد.
بدون به کار گیری این شیوه نمی توانیم افرادی باورمند به هدف و راه را انتظار داشته باشیم تا بدون نیاز به ناظر وپیگیری وبا انگیزه درونی نسبت به آنچه بایسته است حرکت کند.
غیر از دو شرط بلاغ مبین بودن پیام،باید همانند حرکت انبیا،پیام را براساس خیرخواهی برای خود تلقی کند.(انا لکم ناصح ، سوره اعراف ، آيه 68)
از مثال های واضح آن در برخی از ناهنجاری اجتماعی از جمله مسئله حجاب در ام القرای اسلام شاهد رفتارهای نامناسب و حتی لجوجانه هستیم،اما در کشورهای اروپایی در برخورد باحجاب زنان مسلمان،شاهد تحمل سختی های فراوان از طرف اقلیت های مسلمان آن دیار هستیم،مهمترین عامل آن در تفاوت باور به مسئله حجاب ،اهمیت ونقش آن است.
البته نباید تردید داشت برخی از این ناهنجاری ها بواسطه ویا بدون واسطه از ناحیه دشمنان دامن زده می شود وحتی مواردی از بدحجابی وبی حجابی ها از روی عناد ولجاج است،اما نمی توان همه را چنین پنداشت.آن خانمی که با این که حجاب کاملی ندارد،در مصاحبه با سیما می گوید من افتخار می کنم که باحجاب هستم نشان می دهد که محدوده حجاب را نمی داند و تعداد فراوانی که بر اثر وجود مظاهر فراوان در سوق به بی حجابی،همانند آنان ظاهر می گردند،چه بسا اصولا به صورت منطقی فلسفه واهمیت ومنافع آن را نشنیده و یا زمینه باور برای آنان فراهم نشده است.
لذا غفلت از ماهیت مشکل ویکسان دیدن همه موارد و نوع برخورد مناسب هرکدام،ما را به نتیجه نمی رساند.بدون تردید در موارد عناد ولجاج وظیفه دستگاه های مسئول به گونه ای است که نمی توان همان را در مورد کسی که آگاهی ندارند و یا کاملا برای وی باور نشده،یکسان اجرا کرد.
غفلت نکنیم فقط و فقط در صورتی جامعه در برابر ناهنجاری های فراوان بیمه می شود که رعایت معیارها براساس ایمان راسخ کسانی باشد که موظف به اجرای آن هستند.اگر چنین شیوه ای را متولیان فرهنگی وظیفه خود ندانند، در عواقب وقوع ناهنجاری ها شریک خواهند بود.انبیای الهی در ابتدای بعثت خود افرادی را طرف دعوت خود داشته اند که اعتقادی به خداوند نداشتند وآن نبی الهی یکه وتنها به هدایت جامعه پرداخته است.کاری که غرض اصلی آن هدایت جامعه به انتخاب واختیار افراد مکلف است.در غیر این صورت ممکن است بتوانیم ظاهر اجتماع را از ناهنجاری ها پاک کنیم،اما لزوما به معنی از بین رفتن ناهنجاری از جامعه نیست بلکه وقوع آن درخفا خواهد بود.
متاسفانه حتی این مسئله در مورد بسیاری از مدیران ومتولیان مسائل اجتماعی وبدتر از همه متولیان فرهنگی که عهده دار امور فرهنگی هستند نیز صادق است.ضرورت های مسائل،شناخت ریشه ها وراه های برخود با آن را وقوف کاملی ندارند.
راه حل،بررسی ریشه ای این مسائل وایجاد باور به راه حل هاست تا ضامن اجرای آن باشد.
آیت الله جوادی آملی در دیدار با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، وضع حجاب و ظاهر جامعه در تهران و برخی استانها را متناسب با شئون اسلامی ندانست و گفت: ریشه بدحجابی ناشی از جهالت است و متولیان فرهنگی باید راهکارهای رفع جهالت را شناسایی و در جامعه فرهنگسازی کنند.آیتالله عبدالله جوادی آملی افزود: اسلام، زن را در سایه حجاب و سایر فضائل به صحنه میآورد تا معلم عاطفه، رقت، درمان، لطف، صفا، وفا و مانند آن شود و دنیای کنونی، حجاب را از زن گرفته تا زن به عنوان ملعبه به بازار بیاید و غریزه را تأمین کند. زن وقتی با سرمایه غریزه به جامعه آمد، دیگر معلم عاطفه نیست، فرمان شهوت میدهد، نه دستور گذشت.
مطالب مشابه
- همراه با شرح آراي بوعلی سینا «هستي و علل آن» به بازار كتاب آمد
- نجفقلي حبيبي: «قانون» ابنسينا در ايران مهجور است
- فلسفه در جهان اسلام مديون ابنسيناست/انتشار مجموعه مقالات ابنسيناپژوهي
- رابطه فقه و عرفان /مرتضی جوادی آملی
- آيتالله جوادي آملي: سياست، جزء حكمت متعاليه است/ دانش وقتي علمي است كه اسلامي باشد/ عالَم آن قدر منظم است كه اگر به حرف در بيايند، ميشود «موسيقي»