کد خبر: 5790

تاریخ انتشار: 1390-03-03 - 22:38

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 498

خطبه حضرت زهرا (س) در برنامه آموزشی حوزه گنجانده شود

بیستم جمادی الثانی سالروز میلاد پربرکت کوثر پیامر خاتم، حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها است. شخصیتی که بدون تردید اگر نبود مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی علیه السلام، کفوی برای آن […]

بیستم جمادی الثانی سالروز میلاد پربرکت کوثر پیامر خاتم، حضرت صدیقه طاهره، فاطمه زهرا سلام الله علیها است. شخصیتی که بدون تردید اگر نبود مولای متقیان امیر مومنان حضرت علی علیه السلام، کفوی برای آن حضرت نبود. اسوه ای که در تمام مراحل زندگی برای مردان و زنان، ترجمان رفتار پیامبر خاتم بود که خداوند فرمود ولکم فی رسول الله اسوه حسنه.

زندگی کوتاه اما پر برکت آن حضرت که توصیف خداوند از او کوثر و خیر کثیر برای پیامبر است، تاسی کامل از گفتار و رفتار پیامبر بود. شخصیتی که بعد از رحلت پیامبر نیز مورد خطاب جبرئیل بود که با املای حضرت امیر المومنین صحیفه فاطمیه را شکل داد.

رفتار آن حضرت در زندگی خانوادگی و با همسر و فرزندان، رفتار اجتماعی و سیاسی و جانفشانی در این را اسوه عملی برای همه است. هرچند بهترین نمونه عملی وتراز کامل نمونه زن مطلوب فرهنگ اسلام ناب است. خطبه پرمغز آن حضرت از قله های فرهنگ ناب شیعه است.

مرکز خبر حوزه با این مناسبت، مصاحبه ای انجام داد که در ان پایگاه منعکس شد.

نشانی آن:

http://hawzahnews.com/index.aspx?siteid=6&pageid=1973&newsview=87083

پیشنهاد یکی از پژوهشگران حوزوی


خطبه حضرت زهرا(س) در برنامه آموزشی حوزه گنجانده شود.

 یکی از محققین و پژوهشگران حوزوی خواستار گنجانده‌شدن محتوای غنی خطبه حضرت زهرا (س) در برنامه‌های آموزشی رسمی حوزه شد.

 

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین شمس در گفت‌وگو با مرکز خبر حوزه، با تبریک سالروز ولادت حضرت زهرا (س)، آن حضرت را الگویی برای مردان و زنان عالم معرفی کرده و گفت: حضرت زهرا(س) بزرگ‌ترین الگو برای زنان و مردان جهان شدند، که تفکر جاهلیت نسبت به زن وجود داشت؛ به گونه‌ای که کمترین ارزش را برای آن قائل نبودند.

وی خاطرنشان کرد: جاهلیت صدر اسلام نسبت به زن، امروز در قالب جاهلیت مدرن بروز کرده و در قالبی جدید، نسبت به شخصیت زن بی توجه است.

*استفاده ابزاری غرب از زن

مسئول گروه تدوین متون مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) ادامه داد: ‌در این تفکر جاهلانه، زن تنها برای بعد حیوانی که مشابه آن در زمان جاهلیت بود، مورد توجه قرار می‌گیرد و از آن به عنوان ابزار استفاده می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی‌های حضرت صدیقه کبری(س)، ولایت‌مداری را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های آن حضرت معرفی کرد و گفت: هرچند پس از رحلت پیامبر اسلام(ص)، امیرمؤمنان(ع) مأمور به سکوت و خانه‌نشینی بود، ولی حضرت زهرا(س) از هیچ تلاشی برای اثبات ولایت امام علی (ع) فروگذار نبود.

حجت‌الاسلام والمسلمین شمس با بیان این که حضرت فاطمه(س) در این راه فرزند خود را از دست داد و خود نیز آسیب دید که همین باعث شهادتشان شد، ‌ادامه داد: این بانوی بزرگوار با رفتار خود به تمام جهان نشان داد که در حمایت از امام زمان(ع) خود حتی باید جان را فدا کرد.

وی همچنین با اشاره به جایگاه علمی حضرت زهرا(س) گفت: خطابه‌هایی که آن حضرت در زمان‌های مختلف در دفاع از اسلام و ولایت بیان داشتند، دربردارنده معارف ناب توحیدی و اعتقادی بود.

*خطبه حضرت زهرا(س) در حوزه تدریس شود

این پژوهشگر حوزوی با تأکید بر ضرورت توجه حوزه به خطبه حضرت زهرا(س) بیان داشت: در این خطبه سخنان و تعالیمی وجود دارد که برای دریافت آن نیاز به تحلیل و کار کارشناسانه می‌باشد،؛ از این رو لازم است خطبه آن حضرت به صورت دروس آموزشی رسمی به طلاب ارائه گردد.

وی در ادامه سخنان خود معرفت یافتن به ابعاد وجودی معصومین(ع) را لازمه الگو گرفتن از آنان معرفی کرده و گفت: برای این که بتوانیم از ائمه معصومین(ع) الگو بگیریم، باید تلاش کنیم به اندازه‌ای که می‌توانیم نسبت به زوایای وجودی این بزگواران معرفت یابیم و بدانیم در شرایط مختلف چگونه باید رفتار کنیم.

مسئول گروه تدوین متون مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) خاطرنشان ساخت: معصومین(ع) در دوران‌ها و شرایط مختلف کارهایی نمودند که می‌تواند برای تمامی افراد الگو باشد.

تقارن این روز پربرکت با سال روز ولادت فزند برومند ان حضرت  امام خمینی(ره) وهمچنین سال روز آزادسازی خرمشهر  را تبریک عرض می کنم.

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود