کد خبر: 3702

تاریخ انتشار: 1390-02-29 - 17:58

نسخه چاپی | دسته بندی: لینکستان (مطالب دیگران) / مطالب دیگران- سیاسی
0
بازدیدها: 1 356

سابقه قهر رییس دولت در خاطرات جدید هاشمی رفسنجانی

چکیده: اول وقت خواستم با نخست وزیر تماس بگیرم، گفتند از منزل بیرون رفته و به جای نامعلومی رفته كه كسی از ایشان خبر ندارد. از آقای حمید میرزاده معاون اجرایی (نخست وزیر) پرسیدم. ایشان هم اظهار […]

چکیده:

اول وقت خواستم با نخست وزیر تماس بگیرم، گفتند از منزل بیرون رفته و به جای نامعلومی رفته كه كسی از ایشان خبر ندارد. از آقای حمید میرزاده معاون اجرایی (نخست وزیر) پرسیدم. ایشان هم اظهار بی‌اطلاعی كرد. با احمد آقا و آقایان خامنه‌ای و موسوی اردبیلی صحبت كردم كه به نحوی مانع انتشار خبر شویم، ولی خبر رسید كه روزنامه جمهوری اسلامی خبر استعفا را با حروف درشت منتشر كرده است...

 

قهر رئیس دولت و ماجراهای پیرامون آن در تاریخ انقلاب سابقه دارد.



به گزارش خبرنگار «آینده»؛ هاشمی رفسنجانی در كتاب جدید خاطرات خود با نام «پایان دفاع، آغاز بازسازی» كه روزنوشت های شخصی وی در سال 1367 در آن به چاپ رسیده است، در خاطره روز 15 شهریور چنین نوشته است:



«سه شنبه 15 شهریور 23 محرم 1409

اول وقت خواستم با نخست وزیر تماس بگیرم، گفتند از منزل بیرون رفته و به جای نامعلومی رفته كه كسی از ایشان خبر ندارد. از آقای حمید میرزاده معاون اجرایی (نخست وزیر) پرسیدم. ایشان هم اظهار بی‌اطلاعی كرد. احمد آقا و آقایان خامنه‌ای و موسوی اردبیلی صحبت كردم كه به نحوی مانع انتشار خبر شویم، ولی خبر رسید كه روزنامه جمهوری اسلامی خبر استعفا را با حروف درشت منتشر كرده است.



كم كم به وقت شروع مجلس نزدیك می‌شدیم، چون از این جهت موفق نشدیم، به فكر چاره دیگری افتادیم. گفته شد نخست وزیر دیگری را با همین كابینه به مجلس ببریم و با پیام امام از نمایندگان بخواهیم كه به طور موقت كابینه را تایید كنند، تا دولت مستقر تنظیم شود.



همراه با احمدآقا به دفتر آقای خامنه ‌ای رفتیم. آقای موسوی اردبیلی هم بودند. درباره این پیشنهاد و راه حل های دیگر بحث شد. مدتی بحث طول كشید، مجلس هم جلسه را شروع كرد. اما پس از نطق های قبل از دستور، به خاطر نداشتن دستور كار تعطیل شد. قرار شد برای تصمیم نهایی خدمت امام برویم.



من قبل از رفتن به جماران به مجلس رفتم. با چند نفر از اعضای هیات رئیسه مذاكره كردم. آنها دو نظر داشتند: جمعی اصرار داشتند كه استعفاء پذیرفته نشود و امام خودشان مسئله را حل كند. ناهار منزل احمد آقا ماندیم.



ساعت چهار همراه اتومبیل آقای خامنه‌ای به مجلس رفتم. اعضای كمیسیون برنامه آمدند. پیش نویس شور اول برنامه پنج ساله را برای مشورت و گرفتن نظر سران سه قوه آوردند كه از طرف امام مرجع نهایی سیاست گذاری معین شده‌اند. مطالب خوبی دارد و درباره استعفاء نخست وزیر و عواقب آن و راه حل بحث شد. گفتم باید منتظر اقدام امام باشیم.



آقای حمید میرزاده اطلاع داد كه نخست وزیر تلفنی تماس گرفته و گفته در استعفاء جدی است، ولی برای انجام وظایف تا تعیین دولت جدید، فردا به نخست وزیری می‌آید . احمدآقا اطلاع داد امام نامه تندی به مهندس موسوی نوشته‌اند كه به رسانه‌ها داده شده است. ساعت هشت شب نامه امام پخش شد، خیلی تند است و بعید است كه آقای موسوی با این نامه بتواند نخست وزیر نیرومندی بماند. اجازه تعزیرات حكومتی را هم از نخست وزیر گرفته اند.



به جلسه مجمع تشخیص مصلحت رفتم. احمدآقا نامه امام به مجمع را آورده بود كه اجازه تعزیرات حكومتی را از دولت گرفته و به مجمع داده‌اند و آقای موسوی كه برای گرفتن اختیارات بیشتر اقدام به استعفاء كرده بود، با گرفته شدن اختیارات مواجه شده است. اصلاحاتی در قانون اراضی كشت موقت برای سهولت اجرا انجام شد. بعد از شام جلسه سران قوا داشتیم . در این جلسه درباره امور جاری مذاكره شد. دیر وقت به خانه رسیدم.»

 

منبع:19دی 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود