کد خبر: 5784

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی
0
بازدیدها: 1 564

آماری که درباره سرانه مطالعه برای هر ایرانی اعلام می‌شود دقیق نیست

در اوائل اردیبهشت ماه خبرگزاری مهر از سرانه مطالعه وعلل کمی مطالعه کشور مصاحبه ای انجام داد که در روز 90/02/06 ان را منتشر کرد. قابل ذکر است که در تاریخ 90/01/24 از طرف معاون محترم فرهنگی-تبلیغی دفتر […]

در اوائل اردیبهشت ماه خبرگزاری مهر از سرانه مطالعه وعلل کمی مطالعه کشور مصاحبه ای انجام داد که در روز 90/02/06 ان را منتشر کرد.
قابل ذکر است که در تاریخ 90/01/24 از طرف معاون محترم فرهنگی-تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی به عنوان سردبیر مجله معارف اسلامی منصوب شدم.در 90/01/25 از طرف مدیرکا دفتر برنامه ریزی دفتر تبلیغات اسلامی به رییس گروه بهبود روش های دفتر و در نهایت براساس نظر ریاست محترم دفتر در 90/02/10 از طرف معاونت اموزشی دفتر تبلیغات اسلامی به رییس گروه برنامه ریزی وتدوین متون اموزشی موسسه اموزش عالی حوزوی امام رضا-ع-(که به تازگی مجوز تاسیس ان از شورای عالی حوزه های علمیه صادر شده) مشغول به کار شدم که با توجه به اهمیت ان فرصت مناسبی است،هرچند تمام انچه تجربه 16 ساله اینجانب در موسسه بوستان کتاب بود،برای دفتر تبلیغات اسلامی بی ثمر خواهد بود.
لذا در این مصاحبه عنوان مسئولیت اینجانب سردبیر مجله معارف ذکر شده است.این مصاحبه به این شرح است.
آماری که درباره سرانه مطالعه برای هر ایرانی اعلام می‌شود دقیق نیست

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد کاظم شمس که سالهاست در حوزه کتاب فعالیت می‌کند در گفتگو با خبرنگار مهر در قم نظرات جالبی را درباره عدم استقبال عموم مردم از کتاب ارائه می‌دهد.

وی با اشاره به آماری که درباره سرانه مطالعه در کشور ارائه می‌شود اظهار داشت: برخی این آمار را ۱۶ الی ۱۸ و برخی نهاد‌های دیگر تا ۲۶ دقیقه در روز نیز اعلام کرده‌اند.

رئیس سابق بوستان کتاب دفتر تبلیغات با بیان اینکه هیچ یک از این آمار‌ها دقیق نیست اظهار داشت: هیچ یک از این آمار‌ها با شیوه صحیح علمی اندازه گیری نمی‌شود و در برخی از آن‌ها مطالعات کتب درسی دانش آموزان و دانشجویان نیز مد نظر قرارمی‌گیرد.

وی در ادامه درباره برخی از آمار‌های بالایی که در رابطه با سرانه مطالعه در استان ارائه می‌شود بیان کرد: برخی از مسئولین استانی علاقمند هستند آمار مطالعات استانی را بالا نشان دهند و از سویی دیگر برخی از نهاد‌ها در کشور نیز برای اینکه سرانه مطالعه ممکن است توسط برخی از کشور‌ها مبنای قضاوت قرار گیرد آمار در این زمینه را بالا اعلام می‌کنند.

شمس در ادامه عنوان کرد: اگر آمار بالایی که در زمینه مطالعه در کشور اعلام می‌شود حقیقی نباشد قطعا اثرات آن در آینده قابل مشاهده است.

انقلاب ما انقلاب فرهنگی است

وی در ادامه با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فرهنگی است اظهار داشت: سرانه واقعی مطالعه کتاب در کشور باید بسیار بالا باشد که متاسفانه اینگونه نیست.

سردبیر مجله معارف اسلامی در ادامه با اشاره به جایگاه قم در تولید کتاب اظهار داشت: سرانه مطالعه کتاب در استان قم در حد انتظار نیست.

نبود روحیه پژوهشگری موجب عدم استقبال از کتاب

وی در ادامه به علل کم توجهی مردم به کتاب و کتاب خوانی اشاره داشت و بیان کرد: یکی از این دلالیل نبود روحیه مطالعه و پژوهشگری در عموم مردم است که این امر نیز به نظام آموزشی کشور مربوط می‌شود که در آن دانش آموزان ما یاد نگرفته‌اند که به جای پرسیدن سوال، خود به دنبال پژوهش و یافتن جواب باشند و این امر باید با فرهنگ سازی در بین دانش آموزان از کودکی اصلاح شود.

کتاب در دسترس مخاطبان خود نیست

شمس، عدم دسترسی مخاطب به کتاب مورد نظر را یکی دیگر از دلایل کاهش مطالعه در کشور عنوان کرد و بیان داشت: ما در کشور کتاب به اندازه کافی داریم اما مشکلی که وجود دارد این است که این کتاب‌ها در دردسترس مخاطب قرار نمی‌گیرد ومخاطب پس از مدتی از یافتن کتاب ناامید شده و دیگر به سراغ آن نمی‌رود.

وی با بیان اینکه در استان قم نیز چنین مشکلی وجود دارد و کتاب مورد نیاز برخی از مخاطبان در دسترس آنان نیست اظهارداشت: چنانچه یک کتابفروشی کتاب‌های متنوع و به روز داشته باشد قطعا مخاطبان بیشتری نیز خواهد داشت.

رئیس سابق بوستان کتاب با اشاره به کمبود فضای کتابفروشی‌ها بیان کرد: درکلان شهر‌ها باید فروشگاه‌های مجهز و با کتاب‌های متنوع و به روز وجود داشته باشد و تا مخاطبان بتوانند با حضور در این مرکز مجهز کتاب مورد نظر خود را پیدا کنند که این امر نیز نیازمند فضای گسترده‌ای است.

استقبال از نمایشگاه کتاب تهران نشان دهنده علاقمندی مردم به کتاب است

وی در ادامه به برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اشاره داشت و بیان کرد: استقبال از این نمایشگاه نشان می‌دهد که مردم ما به کتاب علاقمند هستند و چنانچه کتاب در دسترس مخاطبان خود قرار گیرد قطعا آن‌ها استقبال خواهند کرد.

شمس در ادامه با اشاره به نمایشگاه‌های کتاب استانی بیان کرد: در استان قم پاساژ قدس یکی از معتبر‌ترین مراکز فروش کتاب است اما مخاطبان برای یافتن کتاب مورد نظر خود باید به تمام کتابفروش‌ها مراجعه و ساعت‌ها وقت خود را برای یافتن کتاب مورد نظر صرف کند.

وی ادامه داد: در صورتی‌که اگر کتاب‌ها بر اساس عناوین خود دسته بندی و در یک طبقه جمع شوند یافتن کتاب مورد نظر برای مخاطب آسان‌تر خواهد شد.

سال جهاد اقتصادی و جهاد برای ایجاد زیرساخت جهت احداث فروشگاه‌های بزرگ کتاب

سردبیر مجله معارف اسلامی ادامه داد: با توجه به نامگذاری امسال باعنوان سال جهاد اقتصادی ایجاد زیر ساخت‌های لازم جهت ایجاد فروشگاه‌های بزرگ کتاب باید بسیار مورد توجه قرار گیرد زیرا افزایش مطالعه وپژوهش در جامعه موجب جهش علمی کشور و پیشرفت روز افزودن آن خواهد شد.

گفتگو و صحبت‌ با برخی از مسئولین و دست اندرکاران حوزه کتاب به پایان رسید و من به این فکر می‌کنم که کتاب‌هایی که هنوز پشت ویترین کتابفروشی‌ها است چه زمانی به خانه مردم راه پیدا می‌کند و ما چه هنگام شاهد استقبال مردم و شلوغی فروشگاه‌های کتاب خواهیم بود.

نشانی این مصاحبه:
تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود