کد خبر: 5785

تاریخ انتشار: 1390-02-02 - 14:37

نسخه چاپی | دسته بندی: اخبار ومسائل کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول
+1
بازدیدها: 1 815

365 روز کار براي 10 روز فروش؟!

  پس از جلسه هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در22فروردین90 به منظور بررسی مسائل لازم حوزه کتاب که در اولویت های مجمع خواهد بود،دوهفته نامه مهر که بازتاب فعالیت های انتشارات سوره مهر به مدیریت […]

 


پس از جلسه هیئت مدیره مجمع ناشران انقلاب اسلامی در22فروردین90 به منظور بررسی مسائل لازم حوزه کتاب که در اولویت های مجمع خواهد بود،دوهفته نامه مهر که بازتاب فعالیت های انتشارات سوره مهر به مدیریت برادر پرتلاش جناب اقای حمزه زاده را عهده دار است،مصاحبه ای با اعضای هیئت مدیره مجمع انجام داد که در شماره 109 ان به تاریخ اول اردیبهشت 90 منتشر شد.

 

علیرغم تاکید ایشان به همکاران شان که با توجه به عدم مسئولیت اینجانب در موسسه بوستان کتاب (ازدی ماه 89) وذکر مسئولیت انتشارات کتاب ناب،ولی ظاهرا به دلیل مسئولیت طولانی 16 ساله اینجانب در موسسه بوستان کتاب،به صورت عادت ویا اشتباه متاسفانه در این مصاحبه عنوان مدیرعامل بوستان کتاب برای اینجانب ذکر شده که به این وسیله اصلاح می گردد.


این مصاحبه به این شرح است:


 با سیدمحمدکاظم شمس؛ مديرعامل انتشارات بوستان کتاب:


برگزاری نمایشگاه مطلوب دغدغه ناشران کشور از گذشته تاکنون بوده است،سیدمحمدکاظم شمس؛ مدیرعامل انتشارات بوستان کتاب قم و عضو مجمع ناشران انقلاب اسلامي در این باره مي‌گوید: همانطور که از اسم نمایشگاه استنباط مي‌شود محلی برای نمایش دادن است، بنابراین نمایشگاه معنی آن فروشگاه نیست، ولی الان برداشتی که از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مي‌شود، فروشگاه بسیار بزرگی از تقریبا تمام ناشران فعال سال گذشته است. وی افزود: قطعا ایده ال نمایشگاه این است که ما به سمت خود نمایشگاه برویم. اما چرا اینگونه شده، به خاطر وضعیتی است که ما در بازار نشر کشور با آن مواجه هستیم. الان در کشور به اندازه حتی کتاب‌هاي منتشر شده ویترین کتاب نداریم حال کتاب‌هاي انباشت شده جای خود. بنابراین اصحاب نشر یعنی ناشر و نویسنده و مخاطب احساس مي‌کنند تنها جایی که مي‌توانند کتاب‌ها را پیِدا کنند نمایشگاه بين‌المللي است.حقیقتا الان در گردونه نشر کشور ناشران 365 روز کار مي‌کنند که در ده روز نمایشگاه آنها را به فروش برسانند.ممکن است ناشری دو سه فروشگاه هم داشته باشد ولی نمي‌تون انتظار داشت که در همه جای کشور این کتاب یافت شود و در دسترس همه افراد باشد.


وی با بیان اینکه من مخاطب نمي‌دانم که چه کتاب‌هايي منتشر شده است ادامه مي‌دهد: بنابراین مردم باید یک سال صبر کنند بیایند در غرفه‌هاي تنگ و تاریک، کتاب مورد نظرشان را پیدا کنند.بنابراین ما باید شکل توزیع کتاب در کشور را حل کنیم و در سه زمینه شبکه توزیع، ایجاد فروشگاه‌هاي دائمی کتاب در اقصی نقاط کشور و اطلاع رسانی کتاب‌ها اقدامات مقتضی را انجام دهیم. اگر این اتفاق‌ها افتاد کتاب در جای خود قرار مي‌گیرد و در طول سال در اختیار مخاطب قرار مي‌گیرد، ولی با شرایط فعلی که در کشور با آن مواجه هستیم به نظرم نباید فرصت نمایشگاه را از دست داد. شمس درباره تفاوت نمایشگاه بين‌المللي کتاب تهران و نمایشگاه‌هاي کشورهاي ديگر مي‌گوید: همان طور که در نمایشگاه معتبر دنیا اتفاق مي‌افتد نمایشگاه باید فرصتی باشد برای گفت و گوی ناشر، مخاطب و نویسنده که اینها با هم صحبت کنند و نظرشان را با هم در میان بگذارند.ولی در نمایشگاه کتاب تهران ناشران تنها فرصت پاسخ گويي به مشتريان کتاب را دارند و به بقيه سوالات نمي توانند پاسخ دهند. وی گفته‌هاي خود را اینگونه ادامه مي‌دهد: بنابراین به نظر مي‌رسد اگر بتوانیم این وضعیت را درست کنیم و متولیان نشر بتوانند فروشگاه‌هاي بزرگ که ظرفیت چهل پنجاه هزار کتاب را داشته باشد در کلان شهرها ایجاد کنند که ناشران خیالشان از بابت توزیع و فروش کتاب هایشان راحت باشد آنگاه است که مي‌توان نمایشگاه بين‌المللي را به سمت استانداردهای جهانی پیش برد.الان ما نمي‌توانیم ارزیابی ناشر کنیم، نه مولف و نه مخاطب. چرا که جایی برای عرضه و توزیع وجود ندارد. مدیرعامل انتشارات بوستان کتاب قم در پایان درباره نظر مجمع ناشران انقلاب اسلامی در باره برگزاری نمایشگاه کتاب مي‌گوید: هدف اصلی که مجمع ناشران دارد مباحثی است که به نشر انقلاب اسلامی بر می‌گردد و باید کمبودها این حوزه را جبران کند و نمي‌خواهد متولی باشد.در خصوص برگزاری نمایشگاه هم این وظیفه بزرگی برعهده مجمع است که تازه‌هاي نشر حوزه انقلاب اسلامی را به مخاطبان عرضه کند.در بحث نمایشگاه کتاب هم ما مي‌خواهیم حضور فعال داشته باشیم مخصوصا در نمایشگاه‌هاي خارجی که متاسفانه در حوزه کتاب‌هاي انقلاب اسلامی حضور چشمگیری در خارج از کشور نداریم.


نشانی این مصاحبه:

http://www.iricap.com/magentry.asp?id=9657

 

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود