صفحه نخست > فرهنگ و مدیریت فرهنگی / یادداشت مدیرمسئول / سازمان های فرهنگی > اخلاق رسانه ای، التزام عملی به باورها

اخلاق رسانه ای، التزام عملی به باورها


8 اسفند 1389, 19:34. نويسنده: shams

 

در این فضا قصدی به پرداختن به مسائل سیاسی نیست. این مطلب نیز گرچه موضوع سیاسی روز کشور است، اما توجه و تامل در نکته ای مهم است که گاهی با در گیر شدن در رقابت های معمول جناحی از لوازم آن غفلت می شود.


در چند دوره انتخاب رییس مجلس خبرگان، از چند ماه قبل از آن، از ناحیه موافقان و مخالفان رییس مجلس خبرگان، تحرکاتی در عمل و در عرصه رسانه ها پر شتاب تر از قبل می گردد. در این دوره نیز از ماه ها قبل همین روال ادامه یافت. مراجعه به روزنامه وسایت خبری موید این مطلب است.


فعالیت سیاسی سالم وبا رعایت معیارهای پذیرفته شده نه تنها مذموم نیست که امر لازمی است.


آنچه که باعث این تذکر شد این که:

در روز 89/12/5 سایت رجانیوز مطلبی آورد به این شرح:


با وجود نهی صریح رهبر انقلاب از دخالت بیرونی در امور خبرگان صورت گرفت:
اعمال فشار رسانه ای برای ابقای هاشمی رفسنجانی در ریاست خبرگان

در شرایطی که با نزدیک شدن به انتخابات هیات رئیسه مجلس خبرگان و بدلیل انتقادات شدید اعضای شاخص این مجلس در ماه های پس از فتنه نسبت به مواضع هاشمی رفسنجانی، شواهد از احتمال تغییر قریب الوقوع ریاست این مجلس حکایت دارد، تلاش و فشار رسانه ای برخی جریانات سیاسی نزدیک به هاشمی برای ابقا وی در مسند ریاست این مجلس، رو به افزایش گذاشته است. این درحالی است که رهبر معظم انقلاب در جریان انتخابات گذشته این مجلس با انتقاد از جناحی کردن موضوع خبرگان، حل و فصل موضوعات مرتبط با خبرگان را وظیفه اعضای این مجلس دانسته بودند با اینحال مشخص نیست ایجاد فشار سیاسی از بیرون مجلس خبرگان بر چه مبنایی صورت می گیرد.

به گزارش رجانیوز، درحالی که بسیاری از اعضای شاخص مجلس خبرگان رهبری در ماه های گذشته علنا از مواضع و رویکردهای هاشمی رفسنجانی انتقاد کرده اند و بر همین مبنا احتمال تصمیم اعضای خبرگان برای تغییر در مدیریت وریاست این مجلس قطعی به نظر می رسد و علی رغم نهی صریح رهبر انقلاب نسبت به وارد کردن فشار بیرونی بر فضای خبرگان رهبری، برخی جریانات سیاسی – رسانه ای سعی در سنگین کردن فضا به نفع هاشمی و ابقای او در مسند ریاست خبرگان دارند.

 

بر اساس این گزارش، سید رضا اکرمی از نمایندگان حامی موسوی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، در مصاحبه ای انتقادات کنونی از هاشمی رفسنجانی را که خصوصا پس از ماجرای 25 بهمن و موضعگیری دوپهلوی وی تشدید شده است، مطالبه جمعی محدود عنوان کرده و اعلام کرده است که این انتقادات مطالبه افکار عمومی نیست. این درحالی است که بسیاری از منتقدین احمدی نژاد اعلام نام هاشمی در مناظره تاریخی احمدی نژاد وموسوی را از اصلی ترین دلایل رای بالای احمدی نژاد در انتخابات عنوان می کردند.

 

در همین حال علی مطهری نیز در مصاحبه ای دیگر ضمن انتقاد از منتقدین هاشمی اعلام کرده است که کسی قادر به حذف هاشمی نیست. وی در ادامه و در اظهار نظری جالب در پاسخ به اینکه برخی می‌گویند هاشمی از موسوی و کروبی حمایت می‌کند گفته است: ما نمی‌توانیم در نیات افراد کاوش کنیم و پیش‌داوری انجام دهیم زیرا عملکرد افراد مهم است و باید حکم به ظاهر کنیم. زیرا نیات افراد ملاک تخلف نیست.

 

به هر حال فشار رسانه ای برخی محافل سیاسی بر اعضای خبرگان برای ابقا هاشمی رفسنجانی در حالی افزایش یافته است که رهبر انقلاب سیاسیون را از جناحی شدن موضوعات مرتبط با خبرگان نهی کرده و تصمیم گیری در مورد خبرگان را در صلاحیت اعضای آن دانسته اند.

 

به نظر می رسد اطلاع از تصمیم اکثریت خبرگان در مورد وضعیت ریاست آینده این مجلس، این جریان سیاسی رسانه ای را به تکاپو برای اعمال فشار و ابقای هاشمی رفسنجانی در مسند ریاست خبرگان رهبری واداشته است.

 

کد خبر:79991 -


لینک خبر اینجا قابل دسترسی است(http://www.rajanews.com/detail.asp?id=79991).



اما نکته مهم این است که:

غیر از هفته های قبل، در همان زمانی که این مطلب را این سایت برای اعتراض به طرف مقابل آورده، مطلب زیر در ستون دیگر  این سایت خود نمایی می کند:



حجت بر نمایندگان خبرگان درباره هاشمی تمام است


دکتر غلامحسین الهام

و علي الثلاثه الذين خلفوا حتي اذا ضاقت عليهم الارض بما رحبت و ضاقت عليهم انفسهم

«بر آن سه تن بازمانده از رسول خدا و حكم ولي خدا، زمين با همه فراخي‌اش بسيار تنگ شد و به ستوه آمدند.»


خبرگزاري‌ها در سوم بهمن ماه 89، 22 روز قبل از 25 بهمن از قول آقاي هاشمي اعلام كردند: «مواضعم همان است كه در نماز جمعه 26 تير گفتم.» اگرچه در 22 خرداد 88، حماسه بي‌سابقه‌اي از حضور و مشاركت مردم در انتخابات واقع شده بود.

تلاش گسترده دشمنان ملت و انقلاب بويژه مثلث امريكا، انگليس و رژيم اشغالگر در محو انقلاب و عبور از نظام اسلامي با شكستي مفتضحانه مواجه شده بود و وحدت و اقتدار ملي به نحو بي‌سابقه‌اي به نمايش گذاشته شده بود، ولي آقاي هاشمي در خطبه 26 تير، شرايط كشور را "بحراني" توصيف كرد و خواستار آزادي متهمان بازداشت شده فتنه و... شد. متهماني كه در 25 و 30 خرداد با قتل و كشتار و تخريب اماكن عمومي و اموال مردم، زنان و مردان و جوانان بي‌گناهي را به قتل رسانده، مساجد را آتش زده و مردم بي‌گناه را آشكارا مضروب و مجروح نموده و بي‌رحمانه به همه حقوق و آزادي‌هاي مردم هجوم آورده بودند، كودتاوار، حق آزادي و انتخاب مردم را ناديده گرفته و قانون اساسي را زير پا گذاشته بودند و عليه اسلام و نظام ديني شعار داده بودند.

ممكن بود آن روز آقاي هاشمي اين وضعيت را ناديده گرفته باشد، ولي حوادث روز قدس، 13 آبان، 16 آذر و به‌ويژه عاشوراي 88 را هم نديد؟ آقاي هاشمي چگونه هتك حرمت امام، هتك شعارهاي ماندگار امام در دفاع از قدس شريف را "حق" فتنه‌گران مي‌دانست؟ ايشان چگونه با حضور فرزندان خود كه هميشه حامي آنان بوده و در آخرين مصاحبه خود بار ديگر از آنان دفاع كرده است، هتك حرمت عاشورا و جسارت بي‌سابقه به عزاداران را شاهد بود و تأييد كرد؟

بعد از عبور از همه وقايعي كه فتنه‌گران در طول هشت ماه و بعد از آن آفريدند، در آستانه سي و دومين سالگرد انقلاب شكوهمند اسلامي، جسور و مغرور بار ديگر بر همه اين رفتارهاي شيطاني صحه گذاشت و چراغ سبزي را روشن كرد كه "موسوي و كروبي" 25 بهمن را روز فتنه ديگري اعلام كنند. ملت منتظر اين پاسخ است كه بين اين بيان و فساد 25 بهمن چه رابطه و نسبتي وجود داشته است؟ كما اينكه اين پرسش نيز همچنان باقي است كه بين بيانيه و نامه بي‌سلام نوزدهم خرداد 88 و فتنه‌هاي بعد از آن چه رابطه‌اي بوده است؟

بعد از حماسه پرشكوه 22 بهمن، روز وحدت و اقتدار و حركت بر آرمان‌هاي عدالت‌خواهانه انقلاب اسلامي، آتش‌افروزي 25 بهمن و قتل اشخاص بي‌گناه و مضروب و مجروح نمودن تعدادي از مردم و نيروهاي انتظامي و حافظ امنيت، از سوي چه كساني تحريك، سازماندهي و حمايت شده است؟

آقاي هاشمي در آستانه 22 بهمن و نيز اجلاس مجلس خبرگان رهبري كه بايد انتخاب رياست مجلس نيز برگزار شود، در شرايطي كه با موج گسترده‌اي از اعتراضات ملي با خود مواجه است، با چه هدف و رويكردي اين‌گونه آشكار مواضع فتنه را تأييد و محرك حركت ضد ملي 25 بهمن شده است؟ با چه پشتوانه و انديشه‌اي، در نقض اين اصول بي‌محاباست. و هيچ نگراني ندارد!

گناه اين ملت، جز پايداري، استقامت بر حق، صلابت در برابر دشمن، عدالت‌خواهي، آزادمنشي، ظلم‌ستيزي و فسادسوزي چيست؟ و چرا پايداري بر اين اصول از نظر ايشان "بحران" تعريف مي‌گردد؟ حركت خودجوش ملت بزرگ ايران در دو روز اخير، كه تجلي بصيرت، وفاداري به نظام اسلامي و اوج عشق و ارادت به ولايت و تبعيت‌پذيري آنان از رهبر معظم انقلاب اسلامي است، همچون حركت مردم قهرمان ايلام در خرداد 1360 در مورد بني‌صدر مي‌ماند كه بلافاصله منجر به عزل او از فرماندهي كل قوا از سوي امام‌(ره) شد. در حقيقت نتوانست آنچه را از رهبر انقلاب كسب كرده، حفاظت كند!

اينك اين رفتار حجت را بر همه قوا تمام مي‌كند:

1- مجلس محترم خبرگان رهبري اينك در برابر اظهار‌نظر مردمي قرار دارد كه شايد روزي به رئيس مجلس به عنوان نماينده رأي داده باشند، اينك در برابر نگرش او به رهبري و در برابر عدم صدق و وفاداري او، اعلام موضع كرده‌اند! و حجت بر نمايندگان محترم در اتخاذ تصميم در اين ارتباط تمام است.

2- براي قوه قضائيه، با بيش از يك سال مماشات با رجال فتنه علي‌رغم محكوميت قاطع سران فتنه به وسيله افكار عمومي، هنگام آن رسيده است كه در وقت اضافي، تيغ عدالت را يكسان براي همه قانون‌شكنان تيز كند و عدالت را برقرار سازد. براي ملت دشوار است كه در نظام عدل اسلامي، مجازات عاملان اين فتنه بزرگ را شاهد باشند، لكن آمران و مسببان اصلي فتنه در حاشيه امن و مصون از پيگرد قضايي و قانوني باشند.

3- وزارت علوم در مورد عضويت برخي سران فتنه در نهادهاي آموزشي تصميم قاطع و قانوني اتخاذ كند. آيا موسوي همچنان عضو هيأت علمي دانشگاه تربيت مدرس است؟

4- و بر كساني كه غرب قبله آمال آنان است، معناي دموكراسي امريكايي - اروپايي را در اقدامات اراذل مشاهده كنند و ماهيت تمدن امروز غرب را شاهد باشند، تمدني كه رأي آزاد مردم را هرگز بر‌نمي‌تابد!

حجت بر همه مسئولان در برخورد با ساختارشكنان و قانون‌ستيزان تمام است. اما بر فتنه‌گران آن روز كه امام راحل‌(ره) در برابر باجگيري موسوی از نظام و استعفا و مخفي شدن به او هشدار داد كه ملت از اين مسائل فراوان ديده و اراده آنان را اين تهديدها تكان نمي‌دهد و آن روز كه رهبر معظم انقلاب بزرگوارانه در 29 خردادماه 88، فرصت تمكين به قانون و عدل را براي فتنه‌گران فراهم كرد، حجت بر آنان تمام شده بود. اينك كساني كه صبر و تحمل و مماشات را شرط آرامش و وحدت مي‌دانند، يك بار ديگر در سخنان امام‌(ره) در اوج اقدامات تروريستي منافقان در سال 1360 تأمل كنند كه خطاب به ليبرال‌ها فرمودند: شما هميشه به من توصيه مي‌كنيد كه خشونت نكن، يك بار هم به منافقان بگوييد كه ترور نكنند، چرا هميشه امر به معروف و نهي از منكر اينان متوجه حاكم عدل و اجراي عدالت است؟

کد خبر:79385 -

لینک خبر اینجا است (http://www.rajanews.com/detail.asp?id=79385).



نکته قابل توجه:

در مطلب اول اعتراض این سایت به حرکت وتلاش طرف مقابل است که  چرا اقدام به چنین فضاسازی برای انتخاب مجدد رییس فعلی مجلس خبرگان می کنند. اضافه می کند که علیرغم نهی مقام معظم رهبری-مدظله- چرا عده ای آن را رعایت نمی کنند.


واقعا باید برای تحقق خواست سیاسی باید چنین شیوه هایی در فرهنگ رسانه ای ما باشد؟ا نتظار این است که:

1.طرفین در فضایی سالم نسبت به فرد مورد نظر خود اقدام می کنند.

2.وقتی نهی صورت گرفته(البته اگر صادر شده باشد) طرفین باید آن را رعایت کنند.

3.ممکن است یکی از دوطرف یا هردو طرف از این نهی اطلاعی نداشتند،که علی القاعده پس از اطلاع باید رعایت و اقدامات خود را متوقف کنند.

4.از این مطلب مشخص می شود که این سایت طبق نقل همین مطلب،از نظر رهبری اطلاع پیدا کرده اند،حق این بود که:

نسبت به اقدامات قبلی خود عذر خواهی می کردند، آن را ادامه نمی دادند و در نتیجه آخرین مطلب را از سایت حذف می کردند تا اعتراضی که در این مطلب به طرف مقابل دارند،که با وجود نهی صریح رهبر انقلاب از دخالت بیرونی در امور خبرگان صورت گرفت:.....،خودشان مرتکب آن نباشند وعلیرغم نهی بی اعتنا به آن باشند.


این قبیل رفتار ها که رعایت ضوابط وملاک ها را برای رقیب بخواهیم ودر صورت تخطی، او را توبیخ کنیم، نه با اخلاق اسلامی در حوزه رسانه سازگار است و نه با التزام عملی به رعایت دستورات رهبری.

تصویر صفحه سایت برای ملاحظه این این دو مطلب در یک صفحه آمده در زیر می آید:


 

 

 



بازگشت