کد خبر: 5756

تاریخ انتشار: 1389-11-10 - 13:58

نسخه چاپی | دسته بندی: سازمان های فرهنگی / فرهنگ و مدیریت فرهنگی / اخبار ومسائل کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول
0
بازدیدها: 1 318

بوستان كتاب چرا پركارترين مركز نشر كشور شناخته شد (گزارش مصاحبه)

روز سه شنبه 89/10/14 ساعت 11 از دفتر رییس دفتر تبلیغات اسلامی اقای ربانی، تماس گرفتند که اگر فرصت دارید رییس دفتر می خواهند شما را ببینند. به مناسبت مشکلات سرمایه و برخی مسائل از جمله کتابی که ایشان […]


روز سه شنبه 89/10/14 ساعت 11 از دفتر رییس دفتر تبلیغات اسلامی اقای ربانی، تماس گرفتند که اگر فرصت دارید رییس دفتر می خواهند شما را ببینند. به مناسبت مشکلات سرمایه و برخی مسائل از جمله کتابی که ایشان مانع توزیع ان شده بود، حدود دوماه بود ایشان را حضوری ندیده بودم که اتفاقا در ذیل مکاتبه مربوط به همان کتاب اشاره کرده بودم که: ظاهرا محدودیت ها در حال توسعه است... علیرغم این که 7سال دوره مسئولیت 16 ساله اینجانب در بوستان کتاب، در زمان ریاست ایشان بود و در اغلب موارد طرف مشورت بودم، چون به نظر رسید ایشان به هر دلیل تمایلی به حل مشکلات موسسه ندارد - که درصورت نیاز توضیح بیشتری در آینده خواهم داد - لذا در اخر مکاتبه مربوط به ان کتاب پیشنهاد کردم که بهتر است درصدد فردی مورد اعتمادتر باشید تا از ناحیه این تضییقات، خسارتی متوجه موسسه نشود.


لذا با حضور در دفتر ایشان اظهار کردند که حدود 2ماه از استعفای شما می گذرد و بنا دارم که فرد دیگری را برای بوستان در نظر بگیرم. اما برای رعایت حال شما ابتدا در مسئولیتی دیگر مشغول شوید و بعد با تعیین سرپرست برای بوستان اقدام می کنم. لذا مسئولیتی در معاونت اموزش دفتر پیشنهاد شد. اینجانب اظهار داشتم که اگر نفع شخصی را در نظر داشتم باید حداقل 10 سال قبل این مسئولیت را رها می کردم، اما چون این تجربه مدیریتی را سرمایه شخصی تلقی نمی کنم، علیرغم تضییقات فراوان از جمله محدودیت ایجادشده در فضای موسسه و...، استعفا ندادم تا از مسئولیت شانه خالی نکرده باشم. اما درصورتی که به نظر برسد دیگر امکانی برای فعالیت ندارم و یا نبودنم در این مسئولیت، برای موسسه بهتر است، ترجیح می دهم که فرد دیگری عهده دار باشد. و تشکر کردم از این که با این تصمیم رفع تکلیف از اینجانب شد.


کمتر از یک ساعت بعد حکم سرپرستی برای یکی از مدیران دفتر با حفظ سمت، صادر کردند وبا هماهنگی دفتر ایشان ساعت 11 روز بعد(89/10/15) درجمعی محدود مراسم تودیع برگزار و بخشی از آن باز تاب داده شد.

پس از آن به صورت طبیعی دوستانی که تفاوت کار و اقدامات انجام شده این دوره را توجه داشتند، با تماس و...مورد لطف قرار دادند. از جمله چند مصاحبه از طرف خبرگزاری هایی که در ایام مسئولیت مستمرا زحمت اطلاع رسانی اقدامات موسسه را داشتند، صورت گرفت.

خبرگزاری 19 دی آنلاین که با حساسیت ارزشمندی مسائل فرهنگی و...قم،کشور وانقلاب را دنبال می کند،از جمله این مصاحبه ها بود که برخی از مسائل را دقیق تر بررسی کرد. گرچه بنا نداشتم در این حوزه ورودی داشته باشم ولی چون سرنوشت بوستان با قطع نظر از این که موسسه ای پویا و بالنده ممکن است مورد برخی بی توجهی ها قرار گیرد،از نظر شخصی نیز ثمره تلاش 16 ساله ای بود که مساعدت جمعی از همکاران پرتلاش درگمنامی و بدون امکانات در جهت ترویج خردمندانه فرهنگ اهل بیت علیهم السلام توفیقاتی کسب کرده بود، که بدون تردید نمی توان نسبت به سرنوشت ان غفلت کرد. لذا طرح آن را برای توجه بیشتر به این سرنوشت بی تاثیر نمی دانم.

متن مصاحبه:



حجت‌الاسلام شمس، مدير سابق بوستان كتاب:
بوستان كتاب چراپركارترين مركز نشر كشور شناخته شد


حجت‌الاسلام والمسلمين سيد كاظم شمس، يكي از موفق‌ترين مديران نشر كشور است. او مركز بوستان كتاب را در دوران 16 سال مديريت خود به جايگاهي رساند كه بعضي سال‌ها اگر به عنوان مركز نمونه نشر انتخاب نمي‌شد، همه مي‌فهميدند كه از باب پرهيز از تكرار است.



بي شك در 20 سال اخير هيچ مركز نشري نتوانسته است به اندازه بوستان كتاب جوايز مختلف جشنواره‌ها را از آن خود كند. با خبر شديم مدير دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم كه خود در آستانه تغيير قرار داشت، مدير اين مركز را تغيير داد. تغييري كه چگونگي آن سرود‌هاي زيادي را در ذهن اهالي نشر و صاحبان فكر و انديشه با توجه به جايگاهي كه مقام معظم رهبري براي دفتر تبليغات حوزه علميه به عنوان نماد روشنفكري حوزه ترسيم كرده‌اند، ايجاد كرد.

هر چند اينگونه تغييرات در فصل مديريت نوين اجرايي كشور سابقه زيادي يافته است ولي كمتر در محافل حوزوي شاهد آن بوده‌ايم، به اين بهانه خدمت حجت‌الاسلام والمسلمين سيد كاظم شمس فرزند حضرت آيت‌ا... شمس خراساني از اكابر علمي و اساتيد بزرگ فلسفه و اخلاق و فقه حوزه علميه رسيديم و با او درباره 16 سال مديريت بر بوستان كتاب به گفت‌و‌گو نشستيم:




از شروع به كارتان در بوستان كتاب آغاز كنيم؛ از روز‌هاي آغاز به كار بگوييد؟

ـ در 28/10/73 مراسم معارفه اينجانب به عنوان مسئول مؤسسه انجام گرفت و در تاريخ 15/10/89 بعد از 16سال به عمر مسئوليت ما پايان داده شد. قبل از مسئوليت اينجانب مؤسسه 12 سال سابقه فعاليت داشت و 7 مديريت عهده‌دار مسئوليت آن بودند.

به ياد دارم اولين کتابي که در سال 73 براي چاپ و انتشار انتخاب کردم کتاب حجاب از ديدگاه قرآن وسنت به شماره 298 بود. تا آن تاريخ با 300 عنوان كتاب چاپ مجدد جمعا 596 عنوان کتاب در انتشارات بوستان منتشر شده بود.

در حال حاضر تعداد کل آثار منتشر شده رقم 4614 عنوان که 1865 عنوان آن چاپ اول است به اين معني که در اين 16 سال 1567 کتاب چاپ اول 2451 عنوان باز چاپ و جمعا 4018 عنوان کتاب در شمارگان بالغ بر11 ميليون نسخه منتشر شده است.

در سال 89 نيز 285 عنوان که74 عنوان چاپ اول منتشر شده و50 عنوان چاپ اول در چاپخانه و همچنين165 عنوان چاپ اول در مرحله آماده سازي است که علي القاعده انتشار آن تا سال 91 به درازا خواهد کشيد.

بنابراين شماره کتب چاپ اول، از عدد 298 پس از اين 16 سال به رقم2075 رسيد ومسلسل انتشار(مجموع چاپ اول وبازچاپ)از رقم596 به رقم 4614 رسيد. در 12 سال اول متوسط 50 عنوان در هرسال ودر اين 16 سال5 برابر آن و متوسط سالانه 250 عنوان منتشر شده است.

بوستان كتاب اين سال‌ها درخشندگي زيادي در جشنواره‌ها داشت، آمار آن يادتان است؟

ـ در مجموع 292 اثر از آثار منتشر شده مؤسسه در جشنواره‌هاي مختلف برگزيده شده است.در 12 سال اول فعاليت مؤسسه 8 عنوان برگزيده گرديد و در 16 سال دوره اخير 284 عنوان. با توجه به اين که اين گزينش براساس آثار چاپ اول است، در سال‌هاي اول حدود 3 درصد و در اين 16سال 18 درصد آثار چاپ اول برگزيده بوده‌اند.

مؤسسه در اين 16 سال 28 نوبت ناشر برگزيده شد(قبل از آن، اين امتياز را نداشت).7 نوبت ناشر برگزيده کشوري، يک نوبت خادم قرآن، 9 نوبت ناشر برگزيده حوزه، 4نوبت ناشر برگزيده دانشجويي، 2 نوبت ناشر برگزيده نمايشگاه بين‌المللي کتاب تهران و...

شنيديم پركارترين ناشر كشور شده‌ايد؟

ـ بلي، با ارزيابي دفتر مقام معظم رهبري درسال 87 نسبت به مراکز فرهنگي زير مجموعه دفتر ايشان براساس آمار رسمي وزارت ارشاد در سال معيار(86)مؤسسه بوستان کتاب به عنوان پرکارترين ناشر کشور شناخته شد.چنين امتيازي نصيب بخش‌هاي ديگر دفتر در مقايسه با سازمان‌هاي ديگر نشد.

از شروع كار برايمان بگوييد، چگونه شروع كرديد؟

ـ در اولين اقدام اينجانب درهمان روز‌هاي اول مسئوليت با دعوت از تعدادي از سروران معزز فضلاي حوزه که غير از کارهاي معمول حوزه آشنا به حوزه تأليف و نقد بودند، سنگ بناي اقدامي مبارک شکل گرفت. قرار شد هر دوهفته يک بار جلسات در عصر پنجشنبه برگزار شود که جلسه 352 آن در 16/10/89 تشکيل شد. متوسط سالانه 22 جلسه. بعيد مي‌دانم هيچ جلسه‌اي با اين نظم وتعهد استمرار يافته باشد.

ـ تهيه اساسنامه وپروانه انتشار:

شايد کمي تعجب برانگيز باشد که مؤسسه تا آن موقع فاقد اساسنامه مصوب وحتي پروانه انتشار از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بود. با اقدام براي تهيه اساسنامه وفرآيند تصويب در هيأت مديره وقت دفتر در سال 75 درنهايت در مهرماه 76 مؤسسه پروانه نشر موقت دريافت کرد.

ـ قرار‌داد نشر با مؤلفان:

بابررسي قراردادهاي رايج ناشران بزرگ کشور، قرارداد نشر در سال74 تهيه وتمام آثاري که منتشر شد بدون تنظيم وعقد قرارداد نبود.اين قرارداد 2نوبت ويرايش شد.ازجمله نکات مهم آن، رعايت حقوق ناشر و مؤلف از جمله حق ويرايش براي مؤسسه،وچاپ‌هاي متعدد و..براي مؤسسه،حق تجديد نظر براي مؤلف در چاپ‌هاي بعد،حق قبول و تأييد ويرايش انجام شده،حق واگذاري اثر به ناشر ديگر در صورت ناياب بودن کتاب وعدم باز چاپ وميزان حق التأليف بود كه تأثير‌گذار در فرهنگ رايج روز شد.

ـ اولين ساختار تشکيلات وازجمله ايجادواحد ويرايش:

در سال 74 با الهام از کتاب اصول آماده سازي کتاب دکتر اديب سلطاني،بخش‌هاي توليد، پخش واداري مالي شکل گرفت. واحد ويرايش با همت جناب آقاي ابوالفضل طريقه دار براي اولين بار در مؤسسه مستقر شد. با توجه به مقاومت برخي نويسندگان با تدبير ظرف چند ماه به گونه‌اي اقدام شدکه تمام آثار بدون ويرايش اقدام به چاپ نمي‌شود.حتي طبق برنامه هر سال تعدادي آثار در باز چاپ، ويرايش مجدد مي‌شود.برخي آثار تا ويرايش هفتم نيز رسيده است.

ـ تدوين دستورالعمل ويرايش:

باتنظيم دستور العمل ويرايش،نمونه خواني وحروف نگاري،در نهايت کتاب انواع ويرايش، تأليف آقاي طريقه دار در سال 83 به عنوان راهنماي کار ويرايش و آموزش ويراستاران منتشر وچاپ چهارم آن در سال 89 منتشرگرديد.

ـ هيأت مديره:

براساس اصلاح اساسنامه سال 84 مؤسسه در تشکيلات آن هيأت مديره پيش بيني شدوبراي تسهيل تکثير آثار، چاپخانه نيز به تشکيلات اضافه شد.

ـ به روز رساني ساختار تشکيلات

براساس نيازهاي روز با استقرار کارشناسان برنامه‌ريزي وتحليل سيستم مؤسسه، شناسايي نقاط قوت وضعف و تنظيم پروژه‌اي اصلاحي، ساختار سال 89 به تصويب هيأت مديره مؤسسه رسيد. از نقاط بارز آن استقرار اداره برنامه ريزي وکنترل توليد بود که در سازمان‌هاي انتشاراتي سابقه اي نداشت.اين اداره در استقرار کامل است. همچنين اداره بازاريابي براي عرضه محصولات به مجموعه پخش اضافه شد. همچنين واحد کنترل کيفيت عهده دارکيفيت توليد آثار گرديد.

ـ وب سايت، شبکه اطلاع‌رساني

ايجاد شبکه ارسال پيامک از ارديبهشت86 براي مشترکين از ابتکارات مؤسسه بود.همچنين ايجاد وب سايت مؤسسه که 3 نسخه اول آن استاتيک ونسخه 4 و5 آن ديناميک است وامکان جست‌و‌جو‌ براساس نياز مخاطبان را فراهم کرد. اين بخش که قرار بود در دهه فجر رونمايي شود، امکان سبد فروش و عرضه فايل متن آثار را فراهم کرده است.

ـ دسته بندي موضوعات ومخاطبان:

از سال 82 موضوعات كتاب‌هاي مؤسسه که شامل 16موضوع اصلي و60موضوع فرعي بودوهمچنين مخاطبان آثار در سه گروه اصلي تخصصي،عمومي وکودک ونوجوان در صفحه دوم تمام كتاب‌ها ثبت مي‌شود.تا در رسيدن به هدف مخاطبان کمک کند.در اين 16 سال تعداد عناوين موضوعات چاپ اول عبارت بوده است از: قرآن: 250 عنوان، حديث: 134، فقه وحقوق: 296، کلام و عقايد: 189، فلسفه و عرفان: 177، اخلاق و علوم‌تربيتي: 185، تاريخ وسيره: 294، سياسي اجتماعي: 215، اقتصاد: 22، زبان وادبيات: 204، کليات: 157، اديان ومذاهب: 16، و.... همچنين بيش از 60 درصد آثار چاپ اول تخصصي، 25 درصد عمومي و 15 درصد کودک و نوجوان بوده است.

ـ رعايت استانداردها:

از سال 73 تهيه فيپا، و از تير ماه 74 ثبت شابک از اقدامات ديگر بود.

ـ مجموعه آثار:

مؤسسه در اين دوره توجه ويژه اي به انتشار آثار بزرگان ونخبگان حوزه و همچنين نخبگان جوان داشت.انتشار مجموعه آثار اين نويسندگان ويژگي خاصي به آثار مؤسسه داد.انتشار 30 مجموعه آثار، از کارهاي منحصر به فرد مؤسسه بود. برخي از مؤلفان در سنين کمتر از 20 سال بودند که اتفاقا آثارشان از آثار برگزيده بود. ازجمله آثار خانم زارع و خانم توفيقي.

ـ مجموعه آثارها:

آشتياني 22 عنوان، حسن زاده32، ابراهيم اميني13، جوادمحدثي39، دکتر احمدبهشتي16، نجومي12، رسولي محلاتي8، هاشمي رفسنجاني58، سبحاني18، سيدرضاصدر23، علامه طباطبايي46، ناظم زاده10، رضا مختاري10، يحيي يثربي8، غلامرضا رحماني(غيرحوزوي، دانشگاهي)8 عنوان و...

ـ توجه به مباحث عقلي:

از ويژگي‌هاي مؤسسه در اين دوره توجه به فلسفه وعرفان اسلامي بود.تا قبل از اين دوره كتاب‌هاي اين موضوع که ريشه در حوزه‌هاي علميه دارد، در حوزه ناياب بود. با انتشار مجموعه آثار علامه طباطبايي، استاد آشتياني، استاد حسن زاده و... رونقي جدي يافت. همچنين انتشار آثار قائلين به نظريه تفکيک ونقد آنها (8 عنوان) از عوامل مهم در تعاطي سالم افکار وشناخت علاقه‌مندان به اين حوزه فکري وفارغ از مجادلات بي حاصل بود. بدون ‌ترديد انتشار درس معارف آيت‌ا... وحيد در چند سال اخيرروزهاي چهارشنبه در تفسير سوره يس، ناشي از تأثير اين آثار در حوزه بود. پرداختن آقاي سيدان به تدريس آن در قم نيز از شکل گرفتن اين رويکرد بود تا هرکدام به طرح صريح ديدگاه خود بپردازند.

ـ يونيفرم كتاب‌ها

از سال 85 با تهيه يونيفرم طرح جلدکه به صورت ثابت رعايت مي‌شود،هر يک از 16موضوع كتاب‌ها در يک رنگ عرضه مي‌شود.ضمن آن که مجموعه آثار از يونيفرم خاص پيروي مي‌کند.

ـ فروشگاه‌ها:

در سال 74 فروشگاه مرکزي مؤسسه با 12000عنوان کتاب وعرضه آثار 170 ناشر عرضه کتاب مورد نياز حوزه را به عهده گرفت ومورد اقبال قرار گرفت.فروشگاه تهران،مشهد،و2فروشگاه قم در سال 84 و فروشگاه کودک در سال 87 درقم،6 فروشگاه مؤسسه است.

ـ اقبال وفروش مناسب:

علي‌رغم حجم فراوان آثار، که در برخي سال‌هاي اخير بازچاپ بالغ بر500 عنوان بود،ميزان جذب در همان سال توليد بالغ بر 80درصد آثار توليد شده بود.اين مقدار فروش با دقت فوق العاده به ميزان استقبال از هر کتاب بود.

ـ نوسازي چاپخانه:

با کمک وام وزارت ارشاد و خريد 5 دستگاه چاپ وصحافي و...وحذف دستگاه‌هاي قديمي، در زمينه بهره وري بيشتر وتقليل هزينه‌ها اقدام شد.

چه شد كه با اين سابقه دفتر به فكر تغيير مديريت افتاد، يا شما نخواستيد بمانيد؟

ـ در چند سال اخير با افزايش عناوين که علي‌رغم حذف برخي،به رقم بيش از 1400 عنوان کتاب فعال رسيده بود،با متوسط صفحه 300،ومتوسط شمارگان 2200، انتشار هر عنوان حدود 3ميليون تومان سرمايه نياز داشت که لازم بود بيش از 3 ميليارد تومان سرمايه در اختيار مؤسسه باشد. در حالي که با خودگرداني مطلق وبدون هيچ کمک از دفتر تبليغات اسلامي،سرمايه در اختيار فقط يک ميليارد تومان بود که باعث شده بود،نسبت به توان باز چاپ برخي آثار مهم وهمچنين پرداخت حق التأليف‌ها دچار مشکل وشرمنده مؤلفان باشيم. قصدي هم در مسئولان براي رفع اين مشکل نبود،در حالي که بودجه پژوهشگاه سالانه بالغ بر 7 ميليارد تومان بود و ميزان آثار ارائه در سال کمتر از 100 عنوان! لذا در خواست شد در صورتي که بنا بر رفع تضييقات نيست، فرد ديگري عهده دار گردد.

چرا سرپرست انتخاب شد، اگر عجله‌اي نبود مي‌توانست يك مدير دائمي انتخاب شود؟

علي‌رغم اهميت فعاليت مؤسسه و ظرفيت شناخته شده آن متأسفانه اراده اي براي رفع مشكلات آن نبود، استنباط اينجانب اين بود که با اين شرايط تا مادامي که اينجانب در مسئوليت باشم تغيير داده نمي‌شود وادامه وضع موجود نيز ممکن نبود، لذا درخواست چندين ماهه بود که در اين صورت بايد به فکر جايگزين باشند، سؤال اساسي اين است که چه ضرورتي براي تعيين سرپرست بود؟ مگر امکان پذيرنبود که فردي شايسته اين مسئوليت شناسايي شود، مدتي با مؤسسه آشنا شود و سپس اين واگذاري مسئوليت صورت گيرد؟ عدم توجه به اين مسأله مهم را ناشي از عدم توجه به حساسيت فراوان کار فرهنگي وخساراتي که مي‌تواند با غفلت از ظرافت‌هاي آن براي مؤسسه فراهم آورد مي‌دانم. مسأله‌اي که اگر کوچک‌ترين توجهي به آن صورت مي‌گرفت بايد مسائل مالي مؤسسه ومشکل فضا و...حل مي‌شد. اميدوارم به اين مسأله توجه شود ومؤسسه دچار مشکلاتي که مانع رشد وبالندگي آن است نشود. گرچه در مسير مشخص مؤسسه و كتاب‌هاي مصوب براي حداقل يک سال آينده، ممکن است بازتاب مهمي در ظاهر نمايان نشود، ولي حتي غفلت ناچيزي در کار فرهنگي که مهم‌ترين منبع آن فکر انسان است، براي تک تک مسائل جزيي خسارت بار است وفرصت‌هاي فراوان مؤسسه از جمله قدرت تأثير گذاري بر نهاد‌هاي تصميم گير ونقش تصميم سازي آن در مسائل فراتر از مجموعه مؤسسه را در اختيار رقيبان قرار مي‌دهد.

اگر مي‌مانديد برنامه‌تان براي گسترش فعاليت‌ها چه بود؟

ـ طبق برنامه مؤسسه در طرح وبرنامه در حال مطالعه مهندسي مجدد وبه روز‌تر شدن فعاليت‌ها بوديم،در مرحله توليد با استقرار کامل برنامه‌ريزي توليد، به سمت استقرار کامل زنجيره تأمين که اکنون نيز در حال اجرا است حرکت مي‌كرديم توجه بيشتر به حوزه نشر الکترونيک وحضور فعال‌تر در فضاهاي مجازي از برنامه‌‌هايي بود که مقدمات آن فراهم شده است.



نظرات بینندگان:


باسلام،برای فرهنگ مظلوم کشور باید دچار تاسف شد که برای مبلغ کمی،تجربه ای طولانی باید از دست برود.

خبر جالب تر اینه که در کمتر از یک هفته بعد از این تغییر و تحول بحث برانگیز، کمکی 400 میلیونی تومانی از طرف رییس دفترتبلیغات به مؤسسه بوستان پرداخت شد.

چرا مسئولین عالی تر به این مسائل رسیدگی نمی کنند؟وقتی نیاز فرهنگی شدید است وبا تهاجم فرهنگی علیه انقلاب،وتشیع ایا باید این قبیل موسسات در تنگنا قرار گیرند؟انچه ما در سال های اخیر از این موسسه دیدیم کارهای قوی وافتخار حوزه بود.مواردی اعتراض می کردیم چرا قیمت کتاب های شما با بودجه ای که دفتر می گیردکتاب را ارزان تر نمی دهید.نمی دانستیم که دفتر تبلیغات به ان کمک نمی کند؟مگر دفتر تبلیغات غیر از بوستان کتاب چه اقدام مهمی کرده که مانع فعالیت این موسسه انتشاراتی فعال باشد.این کتاب ها مگر تبلیغ دین،حوزه وانقلاب نبود؟یا ما نمی فهمیم یا روسای محترم در یک عالم دیگری هستند.

انچه به صورت معمای جدی برای همکاران دفتر تبلیغات اسلامی و اشنایان بها دفتر وبوستان کتاب بروز کرده است که:در چند هفته پایانی مسئولیت رییس محترم دفتر،چه ضرورت مهمی ایجاب می کرد که ایشان دست به این تغییر زد؟
رییس دفتر با 7سال مدیریت دفتر چه تحولی در هفته اخر مسئولیت خود قصد داشت انجام دهد؟ایا خدای نخواسته مسائل شخصی دخالت در این تصمیم داشته یا ضرورت دیگری ایجاب کرده تا این تغییر انجام شود.اگر مسئله وضعفی از ناحیه مسئول بوستان کتاب بود علی القاعده باید ایشان در این 7 سال این تغییر را می داد تامثلا ان ضعف تبدیل به قوت شود.ایشان در این چند هفته چه کار ناتمامی داشت که با این اقدام می خواست ان را انجام دهد؟بسیار بجاست ایشان این معما حل کند.چون از افرادی در این رده هی مدیریتی نمی توان انتظار داشت که به دلایل شخصی نسبت به سرنوشت موسسه ای با این حجم فعالیت چنین تصمیمی بگیرد.چرا؟چرا؟چرا؟

باسلام وتشکر از روزنامه متعهد19دی که به این مسئله همت گذاشت واز کنار ان به سادگی عبور نکرد.این مسائل باید طرح اگر ضعف وقصوری است برطرف شود تا باعث نشود براساس تصمیمات احیانا احساسی تغییراتی را شاهد باشیم که کمکی به رشد فرهنگ دینی نمی کند.اگر رییس محترم دفتر فردی قوی تر یا در حد مسئول قبلی واشنا ودارای تجربه در حوزه نشر را نصب می کرد، کار ارزشمندی بود تا احیانا تحول جدیدی به وجود اید،اما نصب سرپرست یک مدیر دیگر ان هم باحفظ سمت برای این موسسه گسترده،چه توجیهی دارد.در کشورهای پیشرفته مدیرانی که موفق هستند در مواردی 30تا40سال در مدیریت شان حفظ می کنند تا از تجربه او بیشتر بهره گیرند.به نظر می زسد یکی از نقاط قوت بوستان کتاب در این سال ها ثبات مدیریت ان بود.

وقتی کسی به میز خود دل می بندد قطعا نمی تواند موفقیت دیگران خصوصا زیرمجموعه اش را ببیند ! و رؤیای ثبات و جزیره امن ریاست طلبی به خطر می افتد . اگر کسی خواب رسوب نشینان را به هم بزند پس بهتر که عذر او را ناخواسته بخواهند ولو بلغ ما بلغ!

به نظر میرسد در مورد ایشان قدری غلو کرده اید.

شما فقط یک روی ماجرای بوستان را نوشتید . ایکاش از ضعفهای مدیریتی هم مینوشتید ای کاش

1.بدون تردید کار بشر بدون نقص نیست،ضعف ها جدید پیش امده بود یا در تمام 16 سال بود؟
2.مگرممکن نبود فردی که تواناتی های ایشان را داشته باشد وضعف هایش را نداشته باشد،شناسایی می کردید،بعد این تغییر را ایجاد می کردید.تا هم موسسه دچار رکود نشود وهم اشکالات ایشان برطرف شده باشد.چرا در روزهای پایانی ریاست دفتر،سرپرست نصب شود.
3.قبول اشتباه،خیلی سهل تر از توجیه است.فقط نیاز به خوسازی است.

امیدواریم رییس محترم جدید دفتر تبلیعات اسلامی،باعنایت ویژه این مسئله را رسیدگی فرمایند تا خدای نخواسته آسیبی به این موسسه موفق انتشاراتی که افتخار حوزه است،نرسد.

چرا همه نظرات را منعکس نمیکنید؟

ازچه می ترسید؟؟؟

اقای شمس خود کرده را تدبیر نیست.....

اگر دقت شود،بهره بردن از تجربه طولانی مدیری که توانایی خود را در مدتی 16سال و با این دستاوردها نشان داده،به عهده مدیران ارشد است.
بعید است ایشان از این تغییر متضرر شده باشد.باید با نگاه به اهداف بلندتر اگر کمبودی هم در ایشان بوده،ان را جبران کرد،نه این که حوزه علمیه،فرهنگ کشور وحوزه کتاب را از این تجربه محروم کرد.
شنیده ام ایشان درصدد ایجادموسسه یا انتشاراتی دیگر است.اما حیف از بوستان که ممکن است نتواندهمانند قبل این تجربه را باخود داشته باشد.در نمایشگاهی که اکنون در مجتمع امام خمینی در قم در حال برگزاری است،چرا باید غرفه بوستان در انتهای سالن باشد،مگر همه سال در ابتدای نمایشگاه غرفه بوستان نبود؟این ها فرصت هایی است که از دست موسسه ای که در اوج است می رود.مگر جایگزین ایشان هرچه زودتر مدیری اشنا به حوزه کتاب تدارک شود.

بهتر است ایشان کمی به وجدان خود برگردند و آزاد اندیش باشند تا از این به بعد موفق باشند .


قابل ذکر است این مصاحبه از 10بهمن تا 11 اسفند 89 بر روی سایت این خبرگزاری بود.بیش از 14 اظهار نظر ظاهرا در سایر موارد این خبرگزاری بی سابقه ونشان از ابراز حساسیت علاقه مندان کتاب دینی دارد.ضمنا متن این مصاحبه در نشانی زیر وبا کلیک بر روی آن قابل ملاحظه است.

بوستان كتاب چرا پركارترين مركز نشر كشور شناخته شد

   

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود