کد خبر: 5700

تاریخ انتشار: 1348-10-11 - 03:30

نسخه چاپی | دسته بندی: اخبار ومسائل کتاب / دوره مدیریت بوستان کتاب / مصاحبه و گزارش / یادداشت مدیرمسئول
0
بازدیدها: 1 300

انتخاب برترين‌ها منصفانه بود

حجت‌الاسلام محمد كاظم شمس، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه با اين انتخاب، تعداد برگزيده شدن موسسه بوستان كتاب طي يك سال گذشته به 27 بار رسيد، گفت: اين هفتمين باري است كه […]

حجت‌الاسلام محمد كاظم شمس، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به اين كه با اين انتخاب، تعداد برگزيده شدن موسسه بوستان كتاب طي يك سال گذشته به 27 بار رسيد، گفت: اين هفتمين باري است كه ناشر برگزيده كشور مي‌شويم.

رييس اظهار داشت: عواملي نظير تعداد آثار چاپ اول و بازچاپ در طول يك سال، مقايسه عملكرد با ساير ناشران، تنوع موضوعات، توجه ويژه به نيازهاي مخاطب، وضعيت گرافيكي و شكل ظاهري آثار، از جمله مواردي‌اند كه در بررسي آثار ناشران گوناگون به آنها توجه مي‌شود و ما تلاش كرديم در كنار اهداف اصلي موسسه و توجه به محتواي اثر، به اين ملاك‌ها نيز نزديك شويم.

وي انتشار 124 عنوان كتاب چاپ اول و 552 عنوان كتاب(چاپ اول و تجديد چاپي) طي يك سال گذشته را آماري كم‌نظير خواند و تصريح كرد: در اين دوره از نمايشگاه، انتخاب برترين‌ها با دقتي خاص و منصفانه صورت گرفت. هرچه رقابت‌ها سخت‌تر باشند، معنادارتر مي‌شوند.

حجت‌الاسلام شمس كسب مقام ناشر برگزيده سال حوزه و ناشر سال دانشجويي در سال گذشته را از ديگر دستاوردهاي اين موسسه برشمرد و بيان كرد: در سال گذشته براي تاثيرگذاري بيشتر بر مخاطبان، ترويج فرهنگ مطالعه و ارتقاي كيفيت، سه جشنواره نظير جشنواره مرزبانان وحي و جشنواره‌اي در زمينه بحث كتاب و گرافيك را برگزار و با هدف آشناسازي بيشتر ناشران و مولفان با فناوري‌‌هاي جديد صنعت نشر، همايشي را در اين زمينه برپا كرديم.

وي توجه ويژه موسسه بوستان كتاب به تفكيك و مرزبندي آثار براي اقشار خاص و مخاطبان اصلي كتاب‌ها را از ديگر اقدامات اين مركز برشمرد و يادآور شد: اطلاع‌رساني كافي در زمينه معرفي كتاب‌ها و تنوع موضوعي از ديگر تلاش‌هايي‌اند كه به نظر مي‌رسد، در برگزيده‌شدن "بوستان كتاب" نقش به‌سزايي‌ داشتند.

وي گفت: هدف اصلي ما انتشار آثار خوب و رساندن آنها به دست مخاطبان اصلي آثار است، زيرا كتاب‌هاي ما اغلب به صورت تخصصي براي اقشار گوناگون تهيه و تدوين مي‌شوند. با اين وجود، «برگزيده‌شدن» از لوازم كار و اتفاقاتي است كه در ميانه راه رخ مي‌دهد و در زمره امتيازاتي است كه ما را به هدف اصلي و ترويج فرهنگ كتابخواني نزديك مي‌كند و مي‌تواند به عنوان عامل مهمي در جهت تشويق و ترغيب ناشران براي ارتقاي كيفيت كاري باشد.

رييس موسسه بوستان كتاب افزود: اگر بين كار خوب و كار غير خوب تفاوتي قايل نشويم، شايد انگيزه‌اي براي پيشرفت‌ وجود نداشته باشد. با اين كه برگزيده‌ شدن هدف ما نبود و تنها ايجاد انگيزه مي‌كرد، ما به آن بي‌توجه نبوديم و تمام تلاش‌مان را در اين زمينه مي‌كرديم؛ به گونه‌اي كه حتي بزرگان حوزه، علاقمندند آثارشان در اين موسسه چاپ و توزيع شود.

وي در پاسخ به اين سوال كه «براي دستيابي به اهداف خود و جلب اعتماد خوانندگان از چه راهكارهايي استفاده مي‌كنيد؟» گفت: مي‌كوشيم علاوه بر معرفي دقيق آثار، به گونه‌اي عمل كنيم كه حتي مخاطبان و خوانندگان اثر، اگر نويسنده‌اي را نشناسند و بر محتواي كتاب واقف نباشند، با استناد به موسسه، شناختي كه از كتاب‌هاي قبلي دارند و معرفي‌ كاملي كه در صفحات ابتداي هر كتاب جاي دارد، بتوانند اثر مناسبي را انتخاب و تهيه كنند.

وي حمايت از معيارهاي صحيح تأليف و تدوين آثار، ارتقاء كيفيت تأليفات و سطح فرهنگ كتابخواني، توجه مردم به كتاب‌هاي سطح بالا و حذف آثار سطحي و نامناسب را از فوايد برگزاري چنين عرصه‌هاي رقابتي عنوان كرد و گفت: اين مسيري است كه در آن از معيارهاي صحيح توليد حمايت مي‌شود.

موسسه بوستان قم در جريان برگزاري بيست و دومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران در بخش‌هاي ناشران عمومي و دولتي(حوزه ناشران بزرگسال) برگزيده شد.

نشانی مصاحبه: 

http://ibna.ir/vdcdsj0o.yt0zn6a22y.html

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود