کد خبر: 5833

تاریخ انتشار: 1387-03-29 - 14:56

نسخه چاپی | دسته بندی: دوره مدیریت بوستان کتاب / یادداشت مدیرمسئول
0
بازدیدها: 1 152

شمس: مخاطب‌شناسی در تاليف كتاب های دينی، ضرورت دارد

مدير مؤسسه بوستان كتاب قم، تدوين كتاب‌هاي ديني را براساس منابع اصيل و دست اول ضروري دانست و در تاليف كتاب هاي ديني، مخاطب‌شناسي حرف اول را مي زند. به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام […]

مدير مؤسسه بوستان كتاب قم، تدوين كتاب‌هاي ديني را براساس منابع اصيل و دست اول ضروري دانست و در تاليف كتاب هاي ديني، مخاطب‌شناسي حرف اول را مي زند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، حجت‌الاسلام سيدمحمدكاظم شمس، مدير مؤسسه بوستان كتاب قم گفت: به دليل اين كه اصلي‌ترين رسالت‌ كتب ديني، ابلاغ و اشاعه فرهنگ دين و ترويج مضامين ديني است، اولين و مهم‌ترين ويژگي‌اي كه بايد در تأليف اين كتاب‌ها مد نظر قرار گيرد، مخاطب‌شناسي است.وي افزود: يكي از مسائلي كه كتاب‌هاي ديني ما هم‌اكنون از آن رنج يكي از مسائلي كه كتاب‌هاي ديني ما هم‌اكنون از آن رنج مي‌برند نشناختن مخاطب است و به دليل اين‌كه در گذشته تبليغ و ترويج مباحث ديني ما بيشتر از طريق فرهنگ شفاهي صورت گرفته، تغييرات زيادي در آن انجام شده و متأسفانه برخي از افرادي كه در اين زمينه اقدام مي‌كردند، تحصيلات و تخصص كافي نداشتند مي‌برند نشناختن مخاطب است و به دليل اين‌كه يكي از مسائلي كه كتاب‌هاي ديني ما هم‌اكنون از آن رنج مي‌برند نشناختن مخاطب است و به دليل اين‌كه در گذشته تبليغ و ترويج مباحث ديني ما بيشتر از طريق فرهنگ شفاهي صورت گرفته، تغييرات زيادي در آن انجام شده و متأسفانه برخي از افرادي كه در اين زمينه اقدام مي‌كردند، تحصيلات و تخصص كافي نداشتند در گذشته تبليغ و ترويج مباحث ديني ما بيشتر از طريق فرهنگ شفاهي صورت گرفته، تغييرات زيادي در آن انجام شده و متأسفانه برخي از افرادي كه در اين زمينه اقدام مي‌كردند، تحصيلات و تخصص كافي نداشتند و يا به مخاطبين خود كه از اقشار گوناگون بوده‌اند توجه نكرده‌اند و اين امر موجب عدم انسجام در تبيين‌هاي ديني گشته‌است.
مدير مؤسسه بوستان كتاب قم درباره ساير ويژگي‌هاي كتب ديني اظهار داشت: بايد با توجه به طيف‌هاي گوناگون جامعه موضوعات موردنياز، شناسايي و دسته‌بندي شود تا خواننده را جذب كند و تأثير لازم را داشته باشد. وي درباره محتواي كتاب‌ها تصريح كرد: از نظر محتوايي نيز كتاب‌ها بايد مضامين مستدل و استوار داشته باشند و از استدلال‌هاي محكم و متقني براي بيان مفاهيم استفاده شده باشد و همچنين در تدوين آن‌ها منابع اصيل و دسته اول مورد استناد واقع شده باشند. وي در مورد توجه به نيازها و علايق اقشار گوناگون به ويژه كودكان و نوجوانان خاطر نشان كرد: رعايت نوع بيان براي نسل جوان به ويژه رسانه‌هاي گروهي در كنار محاسن و ويژگي‌هاي مثبي كه دارند و همراه با حجم اطلاعاتي كه ارائه مي‌دهند مانع از مطالعه مي‌شوند كودكان و نوجوانان و استفاده از نثر معيار از نكات اصلي در اين زمينه رسانه‌هاي گروهي در كنار محاسن و ويژگي‌هاي مثبي كه دارند و همراه با حجم اطلاعاتي كه ارائه مي‌دهند مانع از مطالعه مي‌شوند محسوب مي‌شود. به اعتقاد حجت‌الاسلام شمس مهم‌ترين مشكل كتاب‌ها به ويژه كتاب‌هاي ديني، عدم اطلاع‌رساني كافي است. وي افزود: اگر اطلاع‌رساني و عرضه كتاب‌ها به درستي انجام شود به گونه‌اي كه مردم احساس كنند كه چه كتابي مورد نيازشان است، قطعاً تقاضا و استقبال مردم و ميزان انتشار كتب افزايش خواهد يافت.

وي ضمن ضروري دانستن زمينه سازي براي گسترش مطالعه در كشور بيان كرد: رسانه‌هاي گروهي در كنار محاسن و ويژگي‌هاي مثبي كه دارند و همراه با حجم اطلاعاتي كه ارائه مي‌دهند مانع از مطالعه مي‌شوند. تنها راه حلي كه به نظر مي‌رسد اين است كه كتاب‌ها بايد به‌گونه‌اي نوشته شوند كه كشش لازم براي جذب خواننده را داشته باشند.

نشانی این مصاحبه:

http://ibna.ir/vdcepp8w.jh8z7i9bbj.html

تگ های مطلب:
ارسال دیدگاه

  • bowtiesmilelaughingblushsmileyrelaxedsmirk
    heart_eyeskissing_heartkissing_closed_eyesflushedrelievedsatisfiedgrin
    winkstuck_out_tongue_winking_eyestuck_out_tongue_closed_eyesgrinningkissingstuck_out_tonguesleeping
    worriedfrowninganguishedopen_mouthgrimacingconfusedhushed
    expressionlessunamusedsweat_smilesweatdisappointed_relievedwearypensive
    disappointedconfoundedfearfulcold_sweatperseverecrysob
    joyastonishedscreamtired_faceangryragetriumph
    sleepyyummasksunglassesdizzy_faceimpsmiling_imp
    neutral_faceno_mouthinnocent

عکس خوانده نمی شود